Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Volvoold
lennarte skrev:
Erik Å skrev: mån 10 jul 2023, 14:18 Haha, utpressningen tar aldrig slut :-D
Dessvärre tror jag inte att det finns några genvägar in i EU, det är väl gängse ansökan och prövning som gäller? Lär väl finnas en procedur som alla måste följa? :-)
Visst finns det sådant. Turkiet kommer aldrig in i EU om reglerna ska följas. Det stupar bl.a på brist på mänskliga rättigheter. Ungern hade inte heller kunnat komma in med nuvarande precident och styrelse skick. Och det är nog flera länder son fått problem
Du menar att länder och presidenter som månar om sitt lands befolkning,,/bästa inte ska vara med i EU? Nej, så verkar det vara en bra sammanfattning att det är motsatsen som är bra om man ska vara med i EU. Då passar ju Sverige bra i eu. Som ska hjälpa allt och alla och anpassa sig efter allt och alla, utom sin egen befolkning.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det som är positivt är att EU knappast kommer att släppa in någon Svarte Petter pga utpressning. Och nu ligger bollen inte längre hos oss..
Nu ska vi se.. USA kör utpressning mot Turkiet, släpper de inte in oss så blir det inga uppgraderingar av Turkiets F16..
Och Turkiet lättar på utpressningen mot Sverige och riktar sig i stället mot EU som egentligen inte ser någon större panik att Sverige kommer in i NATO.. NATO och EU är ju inte samma sak.
Erdogan försöker vara kompis med både Putin och Zelensky på samma gång men nu tror jag relationen till Putin blev komplicerad efter att Turkiet släppte hem Azov-soldaterna till Ukraina. Dessutom tror jag Ukraina nyligen har fått ok att licenstillverka turkiska drönare..
Komplicerat det här :-D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Volvoold skrev: mån 10 jul 2023, 18:45
lennarte skrev:
Dessvärre tror jag inte att det finns några genvägar in i EU, det är väl gängse ansökan och prövning som gäller? Lär väl finnas en procedur som alla måste följa? :-)
Visst finns det sådant. Turkiet kommer aldrig in i EU om reglerna ska följas. Det stupar bl.a på brist på mänskliga rättigheter. Ungern hade inte heller kunnat komma in med nuvarande precident och styrelse skick. Och det är nog flera länder son fått problem
Du menar att länder och presidenter som månar om sitt lands befolkning,,/bästa inte ska vara med i EU? Nej, så verkar det vara en bra sammanfattning att det är motsatsen som är bra om man ska vara med i EU. Då passar ju Sverige bra i eu. Som ska hjälpa allt och alla och anpassa sig efter allt och alla, utom sin egen befolkning.
Finns ju många starka ledare som månar/månat om sitt land och sitt lands befokning framför andra länders befolkning som Putin, Hitler Kim Jung-Un, Stalin, Lukaschenko, Maduro, mfl :party:

Men nu skapades ju EU efter andra världskriget för att minska risken för nytt krig i Europa
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är det för tidigt att fira? Äh, lika bra att ta ut glädjen i förskott :party:
""Turkiet har kommit med flera krav för att släppa in Sverige i Nato.
Dels handlar det om att EU ska återupprätta förhandlingar om att släppa in Turkiet i Europeiska unionen.
Det handlar också om att både Sverige och Turkiet ska samarbeta mot terrorism som kommer att fortgå även efter det att Sverige blivit Natomedlem. ""
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Orban och Ungerns parlament har väl sommarstängt till i höst så att de ska godkänna Sverige ligger väl långt fram i tiden.

Och under tiden kan väl mycket hända, Som fler kordnbrännlngar och gnissel med EU.
av Malmstroem
Det är inte över ännu -- men det ser utan tvivel rätt ljust ut nu när det gäller NATO-medlemskap. Naturligtvis kan man fortfarande utgå ifrån att Sverige aldrig kommer med i NATO, men ur mitt perspektiv ser det inte ut att vara en faktagrundad åsikt.

När det gäller EU-medlemskap så har väl Sverige så vitt jag kommer ihåg alltid varit positiva till att utvidga medlemskapet till fler länder, inklusive Turkiet.

Med fler medlemmar så blir det tydligt att en del av de bidrag som EU sysslat med inte fungerar. Som nettobidragsgivare brukar Sverige gärna se mindre bidrag. För mig är fri rörlighet inom Europa positivt, men det är en annan diskussion.

Jag har i princip ingenting emot Turkiet som medlem i EU. Jag har rest en del där i jobbet tidigare, och de har en hel del företag som fungerar riktigt bra. Sedan finns det naturligtvis viss förbättringspotential inom andra områden...
Användarvisningsbild
av lennarte
Volvoold skrev: mån 10 jul 2023, 18:45
lennarte skrev:
När man som president har som högsta önskan att USA ska sälja F16 flygplan så han lättare kan jaga livet ur delar av sin egen befolkning har man inte i EU att göra.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nej, men Erdogan verkade ju nöja sig med ett löfte om att EU gör en ny prövning (och kommer sannolikt fram till ett nej igen..)
DN: ""Turkiet fick status som kandidatland till EU i december 1999. Förhandlingar om att Turkiet ska ansluta sig till EU inleddes i oktober 2005, men har stått stilla sedan juni 2018 på grund av utvecklingen när det gäller demokratin, rättstatsprincipen och grundläggande rättigheter i landet""
Användarvisningsbild
av Allinug
Om nu också Ukraina erbjuds medlemsskap i Nato, så har vi väl ett 3:e världskrig igång?
  • 1
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 147

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]

Så någonstans runt 10- 15 000 mil, run[…]

Byta front, huv o skärmar