Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
De erfarenheter jag har från mina kanske 100 avläsningar på olika bilar, V70, XC90, S60 .
Just nu på mina Backsensorer, kod på den 1a o 3 sensorn och det har det funkat klockrent i flera månader utan att jag gjort någonting, kollade mina felkoder innan besiktningen nu 1 Feb. Koderna kvar trots att allt funkar perfekt och jag gör min bil strömlös ca 1 gång per månad. Nu den 1 Feb. tog jag bort Koderna som var flera bl. ICM kod, DDM kod då jag bytte spegelglas i december. Så mina felkoder måste tas bort med felkodsläsare av rätt kaliber. Så min tanke är att man blandar ihop detta med lampan med felkoder, lampan kan slockna med inte felkoden.
kanske finns ett samband med permanent fel eller Intermittent fel. Under de år jag hjälpt många med felkodsavläsning har jag
inte stött på en enda som inte försökt att nolla sina koder med strömlöshet innan dom besökt mig. Med felkoder som troligen varit riktigt gamla enligt ägarna! Har säkert gjort 100 felkodsläsningar. Men men har inget vetenskapligt bevis förstås.
av Andis
Blir nyfiken kanske jätte korkad fråga nu "men hur ofta har du byt diesel filtret? Har det byts samtidigt som pumpen bytes?"

En vän råka ut för på sin Volvo diesel att filtret blev igensatt redan efter just ca 6 månader efter bytet. Blev just såna skumma fel att bilen gick inte oftast när det var riktigt kallt ute gick den inte för att gå när det blev varmare ute. Varför det blev det fans ingen riktigt förklaring på men har inte hänt igen efter bytet av filtret. Det ända verkstaden gissa på var att han måste fått någon dåligt diesel som satte igen filtret.

Kanske du råkat ut för något liknade?
av andersuw
wissel skrev:De erfarenheter jag har från mina kanske 100 avläsningar på olika bilar, V70, XC90, S60 .
Just nu på mina Backsensorer, kod på den 1a o 3 sensorn och det har det funkat klockrent i flera månader utan att jag gjort någonting, kollade mina felkoder innan besiktningen nu 1 Feb. Koderna kvar trots att allt funkar perfekt och jag gör min bil strömlös ca 1 gång per månad. Nu den 1 Feb. tog jag bort Koderna som var flera bl. ICM kod, DDM kod då jag bytte spegelglas i december. Så mina felkoder måste tas bort med felkodsläsare av rätt kaliber. Så min tanke är att man blandar ihop detta med lampan med felkoder, lampan kan slockna med inte felkoden.
kanske finns ett samband med permanent fel eller Intermittent fel. Under de år jag hjälpt många med felkodsavläsning har jag
inte stött på en enda som inte försökt att nolla sina koder med strömlöshet innan dom besökt mig. Med felkoder som troligen varit riktigt gamla enligt ägarna! Har säkert gjort 100 felkodsläsningar. Men men har inget vetenskapligt bevis förstås.
Duger bra som belägg för min del. :D Och ja, att koppla bort batteriet kan släcka varningsmeddelande/lampa därför att de felsymptom som utlöste felkoden försvinner (i vissa fall bara tillfälligt) när styrenheter startas om och felkoden därför övergår från att vara aktiv till att vara inaktiv. Men koden förblir lagrad. Det hade ju också varit rätt korkat av Volvo att lagra felkodsinformationen i volatilt minne. Vid intermittenta fel är det ju rätt intressant att se även koder som inte är aktiva för tillfället och tillhörande uppgifter om när felkoden först var aktiv och hur ofta den är aktiv.
av Ellenlog
Hur har det gått med din bil? Hittade ni felet?
Mina föräldrar har nämligen liknande problem med sin XC70 2013 som har pågått i minst 1 år 🫠
av binkie
Ellenlog skrev: sön 25 jun 2023, 19:27 Hur har det gått med din bil? Hittade ni felet?
Mina föräldrar har nämligen liknande problem med sin XC70 2013 som har pågått i minst 1 år 🫠
Kolla så det inte gått varmt i kontaktstycket till bränslepumpen. Du måste släppa på tanken för att kunna stoppa upp händerna och lirka lös kontakten.
av Ellenlog
Okej, tack ska kolla det👍🏼 vi har bytt partikelfilter för det var det första vi trodde var fel, sen bytte vi bränslefilter två gånger då det var ordentligt igensatt, sedan temperaturgivare (tror jag det heter) som går till partikelfiltret.
Efter allt detta och ingen bättring så körde vi den till verkstad där han trodde det var kamrem och vattenpump som var problemet, men icke. Inga felkoder syns när verkstaden kopplar upp.

(Allt detta började för ca 1 år sedan när vi hade husvagnen påkopplad, och han bara dör direkt man kör ett par kilometer med husvagn eller släp)

Nu misstänker vi turbon, eftersom han inte accelererar när man gasar. I uppförsbacke så kommer han bara upp i 30 även när man gasar ordentligt.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]