- sön 02 dec 2007, 00:03
#154168
Hej
Har fått ett ganska knivigt problem som jag hoppas att någon kunnig här kan hjälpa mig med.
Har en 855 GLT 95 (import), som jag anlitade en liten verkstad för att motor på. Bad dom förståss att även byta kopplingen som gått 26000 mil när dom ändå var igång och skruvade..
Nu har jag fått tillbaks den, och allt verkar OK, kopplingen är som på en ny bil o motorn går kanon, men:
Det rasslar från växellådan när man står stilla med bilen och kopplingen helt uppsläppt.
Ganska högt dessutom, fast om jag trycker ner och släpper upp kopplingen väldigt långsamt blir den tyst, och märkligt nog varierar det från gång till gång. Trycker jag ner och sen släpper upp kopplingen snabbt, säg 5 gånger så är den kanske helt tyst en gång och rasslar riktigt illa en gång. Dessutom känns det som att det vibrerar lite i hela bilen när jag slirar lite på dragläget. Verkstan som gjorde jobbet tror att kan vara någon ojämnhet på kopplingen som gör det och att det försvinner av sig själv om jag kör ett tag.
Åkte sen förbi en volvo verkstad där en erfaren verkare sa att det beror på att det är vibrationer som fortplantar sig från motorn till ingående axeln på växellådan, som sen rasslar lite mot dreven lite när man har friläget i.
Tydligen så ska vissa modeller ha avvibrering inbyggt i svänghjulet och andra i kopplingen.
Så om man då monterade en icke avvibrerad koppling på ett icke avvibrerat svänghjul så blir det så där.
Låter ganska troligt så långt, problemet är bara att enligt verkstan som gjorde jobbet så är svänghjulet från min gamla motor och kopplingen såg helt exakt lik ut som den som satt i. Och när jag sökt lite på delar verkar det bara finnas en sorts koppling till GLT'n.
Är det någon här som har någon idé om vad det kan vara?
Kan man kanske fått på kopplingen/svänghjulet snett?
Hade inga problem med lådan alls innan motorbytet..
Förlåt för den långa beskrivningen, och jag vore jättetacksam för svar.
/Per
Har fått ett ganska knivigt problem som jag hoppas att någon kunnig här kan hjälpa mig med.
Har en 855 GLT 95 (import), som jag anlitade en liten verkstad för att motor på. Bad dom förståss att även byta kopplingen som gått 26000 mil när dom ändå var igång och skruvade..
Nu har jag fått tillbaks den, och allt verkar OK, kopplingen är som på en ny bil o motorn går kanon, men:
Det rasslar från växellådan när man står stilla med bilen och kopplingen helt uppsläppt.
Ganska högt dessutom, fast om jag trycker ner och släpper upp kopplingen väldigt långsamt blir den tyst, och märkligt nog varierar det från gång till gång. Trycker jag ner och sen släpper upp kopplingen snabbt, säg 5 gånger så är den kanske helt tyst en gång och rasslar riktigt illa en gång. Dessutom känns det som att det vibrerar lite i hela bilen när jag slirar lite på dragläget. Verkstan som gjorde jobbet tror att kan vara någon ojämnhet på kopplingen som gör det och att det försvinner av sig själv om jag kör ett tag.
Åkte sen förbi en volvo verkstad där en erfaren verkare sa att det beror på att det är vibrationer som fortplantar sig från motorn till ingående axeln på växellådan, som sen rasslar lite mot dreven lite när man har friläget i.
Tydligen så ska vissa modeller ha avvibrering inbyggt i svänghjulet och andra i kopplingen.
Så om man då monterade en icke avvibrerad koppling på ett icke avvibrerat svänghjul så blir det så där.
Låter ganska troligt så långt, problemet är bara att enligt verkstan som gjorde jobbet så är svänghjulet från min gamla motor och kopplingen såg helt exakt lik ut som den som satt i. Och när jag sökt lite på delar verkar det bara finnas en sorts koppling till GLT'n.
Är det någon här som har någon idé om vad det kan vara?
Kan man kanske fått på kopplingen/svänghjulet snett?
Hade inga problem med lådan alls innan motorbytet..
Förlåt för den långa beskrivningen, och jag vore jättetacksam för svar.
/Per