Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har fått ett ganska knivigt problem som jag hoppas att någon kunnig här kan hjälpa mig med.

Har en 855 GLT 95 (import), som jag anlitade en liten verkstad för att motor på. Bad dom förståss att även byta kopplingen som gått 26000 mil när dom ändå var igång och skruvade..

Nu har jag fått tillbaks den, och allt verkar OK, kopplingen är som på en ny bil o motorn går kanon, men:
Det rasslar från växellådan när man står stilla med bilen och kopplingen helt uppsläppt.
Ganska högt dessutom, fast om jag trycker ner och släpper upp kopplingen väldigt långsamt blir den tyst, och märkligt nog varierar det från gång till gång. Trycker jag ner och sen släpper upp kopplingen snabbt, säg 5 gånger så är den kanske helt tyst en gång och rasslar riktigt illa en gång. Dessutom känns det som att det vibrerar lite i hela bilen när jag slirar lite på dragläget. Verkstan som gjorde jobbet tror att kan vara någon ojämnhet på kopplingen som gör det och att det försvinner av sig själv om jag kör ett tag.

Åkte sen förbi en volvo verkstad där en erfaren verkare sa att det beror på att det är vibrationer som fortplantar sig från motorn till ingående axeln på växellådan, som sen rasslar lite mot dreven lite när man har friläget i.
Tydligen så ska vissa modeller ha avvibrering inbyggt i svänghjulet och andra i kopplingen.
Så om man då monterade en icke avvibrerad koppling på ett icke avvibrerat svänghjul så blir det så där.

Låter ganska troligt så långt, problemet är bara att enligt verkstan som gjorde jobbet så är svänghjulet från min gamla motor och kopplingen såg helt exakt lik ut som den som satt i. Och när jag sökt lite på delar verkar det bara finnas en sorts koppling till GLT'n.

Är det någon här som har någon idé om vad det kan vara?
Kan man kanske fått på kopplingen/svänghjulet snett?

Hade inga problem med lådan alls innan motorbytet..

Förlåt för den långa beskrivningen, och jag vore jättetacksam för svar.

/Per
av Larzan
Hade en annan bil tidigare med ljud/rasslet som du beskriver.

Då var det urtrampningslagret som hade gett upp.

Den byttes förstås på din antar jag, men om inte så kan ju det vara en ledtråd..
av *pettson*
pylonper skrev:Hej

Har fått ett ganska knivigt problem som jag hoppas att någon kunnig här kan hjälpa mig med.

Har en 855 GLT 95 (import), som jag anlitade en liten verkstad för att motor på. Bad dom förståss att även byta kopplingen som gått 26000 mil när dom ändå var igång och skruvade..

Nu har jag fått tillbaks den, och allt verkar OK, kopplingen är som på en ny bil o motorn går kanon, men:
Det rasslar från växellådan när man står stilla med bilen och kopplingen helt uppsläppt.
Ganska högt dessutom, fast om jag trycker ner och släpper upp kopplingen väldigt långsamt blir den tyst, och märkligt nog varierar det från gång till gång. Trycker jag ner och sen släpper upp kopplingen snabbt, säg 5 gånger så är den kanske helt tyst en gång och rasslar riktigt illa en gång. Dessutom känns det som att det vibrerar lite i hela bilen när jag slirar lite på dragläget. Verkstan som gjorde jobbet tror att kan vara någon ojämnhet på kopplingen som gör det och att det försvinner av sig själv om jag kör ett tag.

Åkte sen förbi en volvo verkstad där en erfaren verkare sa att det beror på att det är vibrationer som fortplantar sig från motorn till ingående axeln på växellådan, som sen rasslar lite mot dreven lite när man har friläget i.
Tydligen så ska vissa modeller ha avvibrering inbyggt i svänghjulet och andra i kopplingen.
Så om man då monterade en icke avvibrerad koppling på ett icke avvibrerat svänghjul så blir det så där.

Låter ganska troligt så långt, problemet är bara att enligt verkstan som gjorde jobbet så är svänghjulet från min gamla motor och kopplingen såg helt exakt lik ut som den som satt i. Och när jag sökt lite på delar verkar det bara finnas en sorts koppling till GLT'n.

Är det någon här som har någon idé om vad det kan vara?
Kan man kanske fått på kopplingen/svänghjulet snett?

Hade inga problem med lådan alls innan motorbytet..

Förlåt för den långa beskrivningen, och jag vore jättetacksam för svar.

/Per
Det är lessamt att du var på volvo och fick det där svaret.. på volvo tycker man att man skulle få RÄTT SVAR.. verkaren var tydligen inte så erfaren.. jag har tagit ned nåt 70 tal lådor och byggt både specialare och konverterat mellan dubbelmasse och vanligt.. och det är bara skrämmande PINSAMT att läsa vad du skrivit..
Först av allt skulle han (verkaren) veta att det du hör är synkringarna som rasslar när lådan är avlastad.. det är ett problem som volvo delar med saab, opel med flera.. (dock ändrade saab sina lådor och satte fjädrar bakom synkringarna för att bli av med rasslet). Volvos åtgärd på det hela var att montera dubbelmasse svänghjul på motorerna på garantin. Det maskerade ljudet. Det tog upp vibrationerna så att ljudet så att säga inte kom till. Men det ändrade inte lådans konstruktion så felet var inte borta.. Felet fanns iallafall fram till år 2002..... men då körde man hårt med dubbelmassehjul så att inte problemet skulle märkas..
Med dubbelmassehjul så har man en stum koppling...
När man inte har dubbelmassehjul har man stumt svänghjul och fjädrande lamell.. då hörs rasslet.
det går inte att ens köra en bil med stum lamell och stumt svänghjul eftersom det inte finns nånting alls som tar upp vibrationerna när lamell och svänghjul möts. Kopplingen kommer att vibrera som satan och hugga till när du släpper den.. du säger själv att kopplingen fungerar som tänkt..
Verkaren har så skitfel att det är pinsamt att höra att han jobbar på volvo.. Men det kanske är därför han är verkare och inte är aktiv..
Dom som på senare tid fått rasselljud av urtramningslagret trots det var nytt, har inte heller dom fått upprättelse. Utan där bygger man om lådan helt enkelt till nyare spec med integrerad lager/slavcylinder så att ljudet inte kan eka i hävarmen till kopplingen.. Problemet som orsakar rasslet åtgärdar man inte..
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
av pylonper
Hej

Tack för tipset, fast då borde rasslet ändra karaktär just när man börjar trycka ner kopplingen, och det gör det inte. Det är först när man trampat ur helt som det tystnar.

Finns det ngn som har andra ideer?

Mvh

/Per
av pylonper
Jättetack för det utförliga svaret *pettson*.

(svaret jag skrev längre upp i tråden var på Larzan inlägg)

Verkar helknäppt att inte åtgärda källan till problemet..

Fast den är faktist ganska "rå" i dragläget, jag kan känna att det vibrerar ganska mycket i pedalstället när jag slirar på kopplingen. Fast det är inte så illa att den är svårkörd..den hugger kanske lite men inte så jag tänkte på det så mycket..

Har jag fattat fel eller kan man anta att verkstan som bytte motor faktiskt inte flyttade med svänghjulet från min gamla motor fast dom säger så?

Hur kan man se om det är ett dubbelmassesvänghjul eller inte?

Mvh

/Per
av Uninium
Jag har samma skit på min 93a,kopplingen vart bytt på min förut och den låter som en gammal disel på tomgång och försvinner när man trycker ner kopplingen.
av pylonper
Kan det bli så bara för att det är ny koppling och att den är lite tjockare och att axeln därmed kommer längre in i lådan eller nåt?
av *pettson*
pylonper skrev:Jättetack för det utförliga svaret *pettson*.

(svaret jag skrev längre upp i tråden var på Larzan inlägg)

Verkar helknäppt att inte åtgärda källan till problemet..

Fast den är faktist ganska "rå" i dragläget, jag kan känna att det vibrerar ganska mycket i pedalstället när jag slirar på kopplingen. Fast det är inte så illa att den är svårkörd..den hugger kanske lite men inte så jag tänkte på det så mycket..

Har jag fattat fel eller kan man anta att verkstan som bytte motor faktiskt inte flyttade med svänghjulet från min gamla motor fast dom säger så?

Hur kan man se om det är ett dubbelmassesvänghjul eller inte?

Mvh

/Per
Tyvärr så får du leva med att kopplingen är lite rå i början eftersom den faktiskt ska slitas in mot ett slitet svänghjul..
jag är väldigt säker på att du inte har nåt dubbelmassehjul.. du hade inte haft rasslet då.. oavsett hur kopplingen känts..
av *pettson*
pylonper skrev:Kan det bli så bara för att det är ny koppling och att den är lite tjockare och att axeln därmed kommer längre in i lådan eller nåt?
Om du vill råda bot på att den är lite skakig i drag ögonblicket så byt undre momentstaget som sitter mellan subframe och lådan. Det ser aldrig så slitet ut.. men ett nytt är som att köra en ny bil.. :wink:
av pylonper
Tack för alla bra tips! Det kanske jag ska prova.

Fast du får ursäkta alla dessa frågor, jag känner mig lite trögfattad när det gäller det här:
Eftersom det här ljudet kom efter motorbytet, kan man anta att det inte är samma svänghjul som sitter på nu som innan motorbytet?
Eller kan det finnas andra orsaker att det börjat rassla just nu?

Känns lite jobbigt att be verkstan göra om det, speciellt som den ligger en bit från där jag bor och dom dessutom hävdar bestämt att det är samma svänghjul som jag hade förut. suck.

Mvh

/Per
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]