Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NolleB
#1544932
Köpte nyligen en 2.4t som vid hårdare acceleration från gång till gång hugger till och tappar effekt. Känns också generellt trött från gång till gång men om man smyger på gasen så går det att få fart i grejerna. Scannade obdn hos en polare och fick fram turbo high pressure (kommer inte ihåg koden exakt, troligen p0234). Bytte därefter magnetventilen som styr laddtrycket men ingen skillnad. Också värt att nämna att ventilen slår till och från när man stänger av bilen. Varför? Kollat slangarna så gott det går och kan inte se något uppenbart skadat eller löst. Även dumpventilen känns ok om man känner på staget. Kan slangarna sitta fel på ventilen sen tidigare? Exakt varifrån kommer de olika slangarna, har bara lyckats följa en som går raka vägen till dumpventilen. Tappar bort de andra när de rundar motorblocket.

Började fundera på om det läckte laddtryck någonstans men då borde han inte gå från gång till gång eller varna för övertryck.
Har heller ingen aning varför ventilen slår till och från när man stänger av. Hjälp uppskattas mer än vad ni tror, blir inte klok.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1544965
Det du kallar dumpventil är en wastegate. Dem 3 slangarna går till: kompressorhus på turbon, wastegaten och röret mellan turbo och luftburken. Det är klart att någon av slangarna kan sitta fel, men i första hand skulle jag anta att någon av dem är trasig.

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]