Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
CarMan skrev:har man så dåligt med köld medium att bilen inte kyler, när bilen är yngre än 15 år, då har man ett lekage!!! alt annat är skitsnack
Alla ac-system har lite läkage, speciellt på vintern då tätningar och o-ringar är hårda av kyla. Har av en kyltekniker fått höra att det är normalt att få fylla systemet var 6-8 år utan att det är nått fel. Det enklaste är att åka in till en firma som gör såna jobb och helt enkelt låta dom mäta trycket i systemet.
Användarvisningsbild
av CarMan
Erico skrev:
CarMan skrev:har man så dåligt med köld medium att bilen inte kyler, när bilen är yngre än 15 år, då har man ett lekage!!! alt annat är skitsnack
Alla ac-system har lite läkage, speciellt på vintern då tätningar och o-ringar är hårda av kyla. Har av en kyltekniker fått höra att det är normalt att få fylla systemet var 6-8 år utan att det är nått fel. Det enklaste är att åka in till en firma som gör såna jobb och helt enkelt låta dom mäta trycket i systemet.
O-ringarna behöver inte olja för att hålla tät & dom klarar kylan utmärkt (dom är konstuerade för att sitta i en bil...)
begöver man fylla på inom 10-15 år så har man ett lekage...
Användarvisningsbild
av jimDK
Jag har just gjort AC service på mina Volvoer. 2001eren saknade 125gram (ut av kapacitet 1000gram). fick också ett nytt filter, "receiver drier" Volvo nr 30645016,
og nogle nya o-ringe (kanske tillsammans med filter?)
I servicebok nämns inget AC service före, så kanske första gången.
2004eren fik bara nyt filter, saknade inte nogat kylmedium.
priset var runt 1800,- för två bilar, tilsammans (Mekonomen).
Jag tog stötfångaren av bilarna innan, så att filtret är lätt att komma till
av RubbyDubby
Så ja.

Fyllde på idag.
Hade ca 20% kvar.
Kylkillen sa att bilar tappar ca 10% årligen ( i så fall stämmer det på pricken!!)
Han vackummsög, och kollade att systemet höll tryck i 5- 10 min, vilket det gjorde, vilket betyder att det är tätt.
Sen tryckte han in 800 gram tyckte jag att han sa.
Det blåste rejält kallt senare faktist.
Samt att kompressorn verkar gå i längre intervaller nu.
Och jag inbillar mig att kompressorn inte "rassalar" lika mycket som den gjorde innan.

Återkommer om det inte bara var det.
Användarvisningsbild
av CarMan
RubbyDubby skrev:Så ja.

Fyllde på idag.
Hade ca 20% kvar.
Kylkillen sa att bilar tappar ca 10% årligen ( i så fall stämmer det på pricken!!)
Han vackummsög, och kollade att systemet höll tryck i 5- 10 min, vilket det gjorde, vilket betyder att det är tätt.
Sen tryckte han in 800 gram tyckte jag att han sa.
Det blåste rejält kallt senare faktist.
Samt att kompressorn verkar gå i längre intervaller nu.
Och jag inbillar mig att kompressorn inte "rassalar" lika mycket som den gjorde innan.

Återkommer om det inte bara var det.
i en annan tråd skrev du att du fyllde 1000g samt att ni då viste att ni höll vakumet i 10min (här låter det som du gissar lite hur länge det var.

har du koll på det här?
av RubbyDubby
Jo då, någorlunda.

Jag hade (ca) 20% kvar , visade sig när vi sög ut och mätte upp vikten det som fanns kvar i mitt system. Sen blåste vi tillbaka mina (ca) 200 gram + (ca) 800 gram, vilket faktist ger (ca) 1000 gram, ganska exakt matematiskt i allfall. 8)

Och aparaten som fyller på media , olja, mäter vikten av gasn jag haft, och den vi tryckte in senare, är sama som testar om det är tätt, dvs den håller ett slags vaccum i X antal minuter , vilket jag , måste erkänna, varken klockade eller läste instruktionsbok på, i exakt hur länge. Men som jag redan sagt, den höll vaccum i i ca 5- 10 minuter, skulle "tippa" om jag måste gissa på snarare 10 än 5 i allfall. Apparaten "godkänner" en viss tolerans från starten av mätningen , samt vid slutet, är denna för stor, betydder det läcka. Och då tillåter apparaten inte att man blåser in ny ( samt min gamla ) kylmedia. Men då denna differans, i fallet på min bil, var så liten, eller obefintlig enl makapären, så gick det bra.
av cobratiger
Hej!
Jag har också problem med kylaren AC ibland funkar den och ibland inte.
Som sagt ibland blåser den kall luft och ibland inte tillräckligt med kall luft
Som sagt åkte förbi verkstaden och bad de kolla bilen. Först säger verkstad att det behöver fyllas på köldmedium efter mer noggrann undersökning så konstaterar mekaniker att Kylfläkten elektriska är sönder. När jag åker från verkstad så funkar AC klockrent. Då är min fråga hur kommer det sig att AC funkar klockrent ibland om kylfläkten är trasig då ?
Litar inte riktigt på verkstad, behöver man fylla på köldmedium när man byter kylfläkten ?
Tacksam för svar
av m2c
Du ser väl om fläkten går?
Så länge bilen är i rörelse så kommer fartvinden göra samma jobb som fläkten. Men står du still tillräckligt länge utan fläkt så kommer kondensorn bli så varm att högtrycksvakten stänger av systemet.
av m2c
Och nej, du behöver inte fylla på köldmedie om du byter kylfläkten. Det är samma fläkt som kyler bilens glykol. Ac kylaren sitter direkt framför den vanliga kylaren för bilens motor. Så fläkten blåser igenom bägge.
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]