- tis 30 maj 2023, 16:38
#1542790
Vad är vanligaste anledningarna till att en B20A saknar gnista?
Har haft igång bilen flera gånger nu, senast två varmkörningar idag och bytt kylarvätska. Sen när jag hade lite tid över så bytte jag tändstift (till nya NGK BP6HS) och bilen vägrar starta. Batteriet är laddat, den får soppa, startmotorn går runt men den är tvärdöd. Kollade och ingen gnista så bytte tillbaka till gamla tändstiften men ingen start eller gnista nu iheller tyvärr.
Kan jag ha kommit åt någon sladd (allt ser ut att sitta på plats), eller har tändspolen fått en chock och gett upp? När jag lossade kabeln mellan spolen och fördelaren så var där nån olja i toppen på tändspolen, kabeln var alltså lite kladdig vid polen. Ska det vara så?
Har haft igång bilen flera gånger nu, senast två varmkörningar idag och bytt kylarvätska. Sen när jag hade lite tid över så bytte jag tändstift (till nya NGK BP6HS) och bilen vägrar starta. Batteriet är laddat, den får soppa, startmotorn går runt men den är tvärdöd. Kollade och ingen gnista så bytte tillbaka till gamla tändstiften men ingen start eller gnista nu iheller tyvärr.
Kan jag ha kommit åt någon sladd (allt ser ut att sitta på plats), eller har tändspolen fått en chock och gett upp? När jag lossade kabeln mellan spolen och fördelaren så var där nån olja i toppen på tändspolen, kabeln var alltså lite kladdig vid polen. Ska det vara så?

V70 D5 '08
XC90 T6 '03
745 GL '88
XC90 T6 '03
745 GL '88