Moderator: Moderatorer

Jernhand skrev: tis 09 maj 2023, 20:40 Inte gjort något, men idag började den informera mig om att det är dags för service.
Frågan är, den har gått ca 12 870 mil nu, hur man gör med kamremmen.

Måste oavsett tömma bilen på massa saker och städa ur den innan jag kan lämna bort den.
Kamremmen på VEA byts väl 15000mil/10år, det som inträffas först ? eller har det blivit förändring på miltalet igen?
Bytte batteri i helgen, blev ett Varta F21 AGM 80 Ah. Måste köpa större batterilock, annars var det lite pilligt men gick precis på gränsen att få ner det. S/S hoppade igång igen så blev förvånad när det plötsligt blev tyst vid trafikljuset. Det gamla varnade till och från på dåligt batteri, och vid kallt väder ville värmaren inte köra igång.
Hade beställt det större batterilocket (31383949) efter batteribytet, första locket var ena clipset av på det såg han vid kassan så det blev retur. Idag fick jag sms om att nya locket är här och när jag öppnar förpackningen är även ena clipset på detta locket av... blev retur igen. Få se hur många försök jag ger de..
Användarvisningsbild
av GLIZ
Har köpt den sista delen till framvagnen som ska bytas. Länkarmar. Har nya spindelleder som ska bytas samtidigt sedan är allt väsentligt bytt i framvagnen förutom krängningshämmarstagen. Dom byter jag nog till hösten eller nästa vår. Ska byta ventiltätningarna i sommar. Man tar det lite pö om pö och hoppas att inget oplanerat tuggar på budgeten.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Båten är sjösatt och 745-an står i "båthuset" 😓😓
Ska städa garaget "till nyskick" (nästan i alla fall) sedan ska jag plocka "sönder" motorn på 745-an. Byta toppackning och värmeelementet. Även stor service med kamrem och allt annat. Ska även "gå igenom" vevhusventilationen, måste ha bort insuget för att ta ur oljefällan på denna modell (B234F) så det passar ju bra nu när det ändå ska bort.
Idag blev det ett besök på lyften i GDS-hallen för oljebyte, skönt att ha det fixat då det blir lite mer köra de kommande månaderna/semestern.
Skulle även bytt till nya extra backljus då de som är monterade sjunger på sista versen, men tiden sprang ifrån mig.
Har dessutom laddat ner de nya kartorna på en USB-sticka som ska börja matas in i bilen vid nästa tur... :-)
https://www.volvocars.com/se/support/do ... mca/europa
.
20230513_140419_copy_2016x1512.jpg
20230513_140419_copy_2016x1512.jpg (953.66 KiB) Visad 406 gånger
@fjohan82, Vad är det för backlampor? Låter spontant som de borde hållt bättre?

Lurar ju med på ett oljebyte. Det är rätt exakt 6 månader sedan service men den har bara rullat 610 mil sedan dess så är ändå lite osäker denna gång. Förra året efter 6 månader hade vi kört det dubbla
Micce1980 skrev: lör 13 maj 2023, 18:35 @fjohan82, Vad är det för backlampor? Låter spontant som de borde hållt bättre?

Lurar ju med på ett oljebyte. Det är rätt exakt 6 månader sedan service men den har bara rullat 610 mil sedan dess så är ändå lite osäker denna gång. Förra året efter 6 månader hade vi kört det dubbla
Det var några relativt billiga, minns inte var jag köpte dom.
De har dock åkt med ett flertal tusen mil och några vintrar, det sistnämnda sliter rejält. Det gäller att hitta en modell som är tillräckligt tät, som står emot salt och väta.
Aha... Min bil har rullat 1500 mil sen sist så det var dags, däremot blir det förmodligen inga 800-1000 eller ibland 1200 mil under sommarens semester som det annars brukar bli.
UnleashFusion skrev:
Jernhand skrev: tis 09 maj 2023, 20:40 Inte gjort något, men idag började den informera mig om att det är dags för service.
Frågan är, den har gått ca 12 870 mil nu, hur man gör med kamremmen.

Måste oavsett tömma bilen på massa saker och städa ur den innan jag kan lämna bort den.
Kamremmen på VEA byts väl 15000mil/10år, det som inträffas först ? eller har det blivit förändring på miltalet igen?
Tänkte mer på att jag kör ca 2 000 mil per år. Så det blir på håret nästa gång.
  • 1
  • 1763
  • 1764
  • 1765
  • 1766
  • 1767
  • 1912
Eftermontering av backkamera XC60

Hejsan. Ja det är så att jag är […]

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]