- tis 09 maj 2023, 20:10
#1540488
Tjenare.
För några veckor sen så gick multiremmen i trasor på min V60 D3 MY13. Jag tyckte det var lite tidigt då jag för ca 1.5 år sen bytte motor just pga av multiremshaveri. Nu klarade sig motor som tur var, men remmen var rejält strimlad. På med ny rem och idag (2023-05-09) varnade bilen för laddfel. Öppnade huven då jag misstänkte rem igen och visst. Remmen låg löst på sidan. Nu var den helt oskadad. Verkar ha kuggat över men hur fasen kan det ha gått till? Kan det vara frihjul till ac eller generator som skurit och ligger lite snett? Eller linjerar inte alla hjul efter motorbyte? Hur kollar jag det? Alla hjul verkar löpa utan problem. Känner iaf inte att det skrapar eller hackar i lager. Generator är i princip ny sen jag bytte motor. En grej jag märkte när jag krängde på ny rem var att den gnisslade om den när jag startade motor. Som att den skavde mot nåt. Men såg inget. Nu törs jag fan inte köra bilen förrän jag rett ut detta
Lägger med en bild på remmen som brakade för tre veckor sedan.
/mackan
För några veckor sen så gick multiremmen i trasor på min V60 D3 MY13. Jag tyckte det var lite tidigt då jag för ca 1.5 år sen bytte motor just pga av multiremshaveri. Nu klarade sig motor som tur var, men remmen var rejält strimlad. På med ny rem och idag (2023-05-09) varnade bilen för laddfel. Öppnade huven då jag misstänkte rem igen och visst. Remmen låg löst på sidan. Nu var den helt oskadad. Verkar ha kuggat över men hur fasen kan det ha gått till? Kan det vara frihjul till ac eller generator som skurit och ligger lite snett? Eller linjerar inte alla hjul efter motorbyte? Hur kollar jag det? Alla hjul verkar löpa utan problem. Känner iaf inte att det skrapar eller hackar i lager. Generator är i princip ny sen jag bytte motor. En grej jag märkte när jag krängde på ny rem var att den gnisslade om den när jag startade motor. Som att den skavde mot nåt. Men såg inget. Nu törs jag fan inte köra bilen förrän jag rett ut detta


/mackan