Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fiskeman
Tjenare.
För några veckor sen så gick multiremmen i trasor på min V60 D3 MY13. Jag tyckte det var lite tidigt då jag för ca 1.5 år sen bytte motor just pga av multiremshaveri. Nu klarade sig motor som tur var, men remmen var rejält strimlad. På med ny rem och idag (2023-05-09) varnade bilen för laddfel. Öppnade huven då jag misstänkte rem igen och visst. Remmen låg löst på sidan. Nu var den helt oskadad. Verkar ha kuggat över men hur fasen kan det ha gått till? Kan det vara frihjul till ac eller generator som skurit och ligger lite snett? Eller linjerar inte alla hjul efter motorbyte? Hur kollar jag det? Alla hjul verkar löpa utan problem. Känner iaf inte att det skrapar eller hackar i lager. Generator är i princip ny sen jag bytte motor. En grej jag märkte när jag krängde på ny rem var att den gnisslade om den när jag startade motor. Som att den skavde mot nåt. Men såg inget. Nu törs jag fan inte köra bilen förrän jag rett ut detta :-) :-)
20230417_191817.jpg
20230417_191817.jpg (3.07 MiB) Visad 1112 gånger
Lägger med en bild på remmen som brakade för tre veckor sedan.
/mackan
av Fiskeman
Gjorde en liten extra koll och jag upptäckte att remspännarhjulet går att flytta framåt o bakåt. Jag antar att det inte ska finnas ett axiellt glapp i spännare?
av Ceska
Vad för generator sitter där ? No name med likadan frihjul? Jag hade liknande scenario och då var det frihjulet av no name märket som hade skurit efter max 1000 mil
av Fiskeman
..och generator känns jävligt varm dessutom i nosen. Men det kanske är normalt att den blir varm eftersom den laddar?
av Fiskeman
Lutr nog åt att det är generatorfrihjulet som är kasst. När jag kollar på videos på detta så skall den snurra relativt lätt åt ena hållet. Men jag har för mig att den är lika stum åt båda håll. Ska köra ner en mejsel och låsa axel och kolla. Men det låter rimligt att rem hoppar av eftersom den inte kan rotera fritt. Inget större mankemang att byta detta. Bara drygt att behöva vänta tills nästa vecka.
Användarvisningsbild
av Cotag
En noname generator kan kanske levereras med fast nav trots att vissa bilar den "passar" på ska ha frihjulsnav.
Enligt en del trådar här så ska det också vara skillnad i kvalite på lösa frihjulsnav, att försöka få tag på ett av god kvalisort kan nog vara en bra ide.
av Ceska
Fiskeman skrev: ons 10 maj 2023, 11:21 Lutr nog åt att det är generatorfrihjulet som är kasst. När jag kollar på videos på detta så skall den snurra relativt lätt åt ena hållet. Men jag har för mig att den är lika stum åt båda håll. Ska köra ner en mejsel och låsa axel och kolla. Men det låter rimligt att rem hoppar av eftersom den inte kan rotera fritt. Inget större mankemang att byta detta. Bara drygt att behöva vänta tills nästa vecka.
Precis den ska snurra lätt åt ena hållet. Själva generatorn är nog inga bekymmer även med no name. Frihjulet rekommenderar INA, sitter sådan bla som original. Remspännare om det inte är allra billigaste så är det av märket DAYCO, går under original namnet med och andra kända leverantörer lägger samma i deras kartonger.
av Fiskeman
Många svar.. tackar för alla bidrag. Kollade idag när jag kom hem och upptäckte att frihjulet funkar helt perfekt. Var ju bra. Körde ner nosen lite djupare denna gång så jag faktiskt SÅG hur det såg ut. Jag upptäckte lite plastbös runt remspännaren och snurrade på den och den roterar lätt och ledigt. Körde ner huvet ännu lite till och snurrade och upptäckte då att hjulet kastar som ett vint cykelhjul. Det måste ju vara obra kan jag tycka. :-) hjulet måste ju ha skurit på nåt sätt. Nu är ny spännare beställd. Jag var nära att beställa frihjul men sansade mig tills jag kom hem. Han dock beställa splinesverktyget. Kostade iofs bara 100 spänn. Kanske kommer till nytta nångång. Alla i familjen kör Volvo :-)
av Fiskeman
Nu gick det inte att lägga in mp4 men på bilderna syns skadan på hjulet. Lagret har släppt i hjulet. Har börjat kasta och långsamt nötas ner mot huset.
Bilagor
20230511_191838.jpg
20230511_191838.jpg (2.97 MiB) Visad 776 gånger
20230511_191832.jpg
20230511_191832.jpg (3.08 MiB) Visad 776 gånger

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok