- ons 26 apr 2023, 21:36
#1539089
Hej, Jag har en volvo 945 med b230fd som enligt förra ägaren tappade gnista när han kopplingsdumpa vid ett rödljus.. Hur det nu går till.
Just nu får den 1 gnista så fort man drar startmotorn men inga fler.
saker som är nya är
-svängjulsgivare, kamaxelgivare och vevaxelgivare har jag för mig (ägaren innan bytte ut det)
-tändspole
-tändstift
-fördelarlock
-fördelarrotor
-tändkabel från spole till fördelare
- tändmodul
varvräknaren fungerar medan man drar startmotorn om det är till någon nytta, Och volvo orginal felkådsläsaren i motorutrymmet visar ingen kåd alls när man kopplar den i uttag 6 för tändningsrelaterade problem. (blinkar 111 i de andra uttagen så hela läsaren är inte trasig)
När man kopplar spolen, direkt på ett batteri och kör tändkabel till ett stift och drar bort minuskabeln så ger den gnista.
Om någon har den blekaste aning eller någon gissning om vart problemet ligger så uppskattas det jättemycket :)
//Harald
Just nu får den 1 gnista så fort man drar startmotorn men inga fler.
saker som är nya är
-svängjulsgivare, kamaxelgivare och vevaxelgivare har jag för mig (ägaren innan bytte ut det)
-tändspole
-tändstift
-fördelarlock
-fördelarrotor
-tändkabel från spole till fördelare
- tändmodul
varvräknaren fungerar medan man drar startmotorn om det är till någon nytta, Och volvo orginal felkådsläsaren i motorutrymmet visar ingen kåd alls när man kopplar den i uttag 6 för tändningsrelaterade problem. (blinkar 111 i de andra uttagen så hela läsaren är inte trasig)
När man kopplar spolen, direkt på ett batteri och kör tändkabel till ett stift och drar bort minuskabeln så ger den gnista.
Om någon har den blekaste aning eller någon gissning om vart problemet ligger så uppskattas det jättemycket :)
//Harald