Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, Jag har en volvo 945 med b230fd som enligt förra ägaren tappade gnista när han kopplingsdumpa vid ett rödljus.. Hur det nu går till.

Just nu får den 1 gnista så fort man drar startmotorn men inga fler.

saker som är nya är
-svängjulsgivare, kamaxelgivare och vevaxelgivare har jag för mig (ägaren innan bytte ut det)
-tändspole
-tändstift
-fördelarlock
-fördelarrotor
-tändkabel från spole till fördelare
- tändmodul

varvräknaren fungerar medan man drar startmotorn om det är till någon nytta, Och volvo orginal felkådsläsaren i motorutrymmet visar ingen kåd alls när man kopplar den i uttag 6 för tändningsrelaterade problem. (blinkar 111 i de andra uttagen så hela läsaren är inte trasig)

När man kopplar spolen, direkt på ett batteri och kör tändkabel till ett stift och drar bort minuskabeln så ger den gnista.

Om någon har den blekaste aning eller någon gissning om vart problemet ligger så uppskattas det jättemycket :)

//Harald
Harald123 skrev:När man kopplar spolen, direkt på ett batteri och kör tändkabel till ett stift och drar bort minuskabeln så ger den gnista.
Just nu får den 1 gnista så fort man drar startmotorn men inga fler.
Är det bara då den ger gnista, aldrig annars???
Harald123 skrev:saker som är nya är
-svängjulsgivare, kamaxelgivare och vevaxelgivare har jag för mig (ägaren innan bytte ut det)
Svänghjulsgivare och vevaxelgivare är samma sak, en givare mot svänghjulet. Någon givare för kamaxel finns inte på din motor. Jag skulle börja med att kolla vevaxelgivaren, att den verkligen är bytt och då rätt monterad. Sedan kan du med diagnostik boxen (den heter faktiskt så...) kolla om vevaxelgivaren verkligen fungerar.
Dessa kontroller är samma på 740 och 940
IMG_20230427_103754.jpg
IMG_20230427_103754.jpg (2.48 MiB) Visad 996 gånger
Kolla på kontrollfunktion 2 i uttag 2 (bränsleboxen)
Kolla även om tändboxen verkligen fungerar (kabelbrott?)
Ja det är bara då den får gnista, lär väl vara för att det bara är en gnista och den måste va timad med fördelaren om man ska få gnista genom den. Ska se om jag kan mäta på vevaxelgivaren på nåt sätt för att se om den fungerar. Diagnåsboxen verkar inte fungera i uttag 2 av någon anledning, de andra uttagen fungerar bra dock
Du kan göra testet från hål 6 också, signalen från vevaxelgivaren går dit också. Sedan får du fixa så det fungerar i hål 2 också. Kan ju finnas felkoder där som tänder motorstörnings lampan. Vissa felkoder "stänger ner" en del funktioner så motorn går inte med full effekt och kan dra ordentligt med bensin.
Hittade att styrboxen inte ens var inkopplad… diagnostikboxen fungerar nu, enligt vad jag har förstått så säger den att den inte får signal från vevaxelgivaren, mätte alla kablar från givaren till styrboxen och till tändmodulen och det är inga brott där. Givaren såg ut att vara rätt monterad (inte för jag förstår hur man kan montera den fel men aa) nu ger den ca 1 gnista per varv motorn snurrar de 3 första varven, sen ingen gnista alls, när man släpper på startmotorn så att motorn inte rör sig längre ger den då konstant gnista i några sekunder. Direkt från spolen då.

Har du några ideer blir jag jätteglad
Diagnosboxen visar 1-1-1 om man trycker på knappen, dock om man trycker 2 gånger så att den blinkar jättesnabbt och drar runt startmotorn ska den visa någon kod om den får signal från vevaxelgivaren men den visar ingen kod på min bil. Kan det vara något fel i styrboxen då eller är det givaren jag bör byta?

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gj[…]

Varför byta? Där är ju beägg k[…]

AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]