Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sicnarf skrev: lör 27 feb 2021, 10:26 Du hade oljeläcka. Vad gjorde du för åtgärd på verkstad och vad kostade det så det kunde gå igenom bes?
Vad gäller oljeläckan så ropade jag hej för tidigt.

Jag befarade det värsta när jag var under och inspekterade bilen efter isproppen. Vid det tillfället så var turbon samt motorn lite kladdig av oljespill. I Tisdags, dagen innan bilen skulle in på verkstad, så rullade jag in under och skulle rengöra och blev förvånad över hur rent det faktiskt var trots omständigheterna.

Mest lite "svett "blandat med damm på turbon samt motorblocket ingen antydan till läckage. Rengjorde och tog in bilen på verkstad dagen efter. Verkstaden bytte ABS-krans och givare, höger fram, samt termostat.

Grejen är att när jag skrev inlägget så befarade jag att en ispropp med tillhörande oljeläckage innebar att en packning gått etc. Men, fyllde på olja efter spillet och körde en vecka (ca 30-35 mil totalt) därefter med daglig kontroll av oljenivån. Kunde inte se någon antydan till förlust av olja på stickan. Nivån ligger fortfarande på max på stickan.

Besiktningen nämnde inget heller, och avgasvärdena var ok( var rädd för att den förångade oljan skulle göra att katalysatorn tog stryk)

Som sagt, jag trodde att jag hade en läcka som följd av isproppen men tji fick jag, tack och lov. :-)
Bumpar tråden igen efter 2 år. Men kände att det var onödigt att starta en ny tråd

Hittade en S60 2.4 MY2008 på blocket nyligen med ca 18 500 mil på mätaren. Kamremmen är bytt 2017. Styrvinkelgivaren har också blivit bytt nyligen.

Har jag rätt för mig att en 2008 är classic utrustad?

Samt, är det fullständigt vansinne att köpa en 15 år gammal S60, bilen ser bra ut och sena årgångar anses väl vara rätt så skottsäkra. Har en 2003:a med div barnsjukdomar som jag köpte 2016. Bilen funkade generellt bra trots sin ålder.

Objektet jag är intresserad av:

https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... /108452440
Det ser ut att vara en Classic modell. Tror att ratten avslöjar detta bland annat. Gällande om det är värt köp, du slipper barnsjukdomar, men slitage kommer alltid att finnas. Jag har för mig att byte av kamrem sker härnäst vid 22000 mil. Så är det på min, om inte åldern kommer före. Priset går nog att pruta ner lite, men annars ser bilen fin ut i övrigt på annonsen.
ziggeman skrev: lör 29 apr 2023, 20:31 Det ser ut att vara en Classic modell. Tror att ratten avslöjar detta bland annat. Gällande om det är värt köp, du slipper barnsjukdomar, men slitage kommer alltid att finnas. Jag har för mig att byte av kamrem sker härnäst vid 22000 mil. Så är det på min, om inte åldern kommer före. Priset går nog att pruta ner lite, men annars ser bilen fin ut i övrigt på annonsen.
Jag har från början varit inne på att nästa bil skulle vara en hyfsat ny bil, säg en bil med max 7-8 år på nacken.
Men, priserna är ju som sagt helt galna nu för tiden.

Har inte heller tillgång till egen parkeringsplats så man är ju rätt nojjig av sig om det skulle hända något med en nyare bil. Repor, stenskott osv svider inte lika mycket på en äldre bil som sagt.

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]