- ons 26 apr 2023, 08:26
#1539017
Har ett återkommande problem med ABS-systemet i vår XC90. I början var det längre mellan tillfällena. Den triggar två meddelanden och gul triangel: Bromssystem, service erfodras (typ) och Antisladd/Abs-fel. Felkoden är alltid samma Bromstrycksensor 1, för låg signal. Efter felet kommer så märker man ingen skillnad i körkomfort och efter man stängt av bilen och kommit upp i ca 30 km/h så försvinner det.
Det som kommit mer på sistone är att man känner att ABS hackar till lätt i bromspedalen vid inbromsning och när den lagt på felet så försvinner detta.
Jag har för mig att när det är abs-krans så klarar den hänvisa till det och har den dålig signal ut till abs-sensorn så hänvisar den till det. Har haft loss bägge kontakter på sensor 1 och 2 och där märks inga konstigheter, kabelmässigt till sensorerna känns inte som de borde fått någon åverkan.
Vänster fram har en ny krans medan höger fram ej kontrollerats. Var rejält rostigt innanför drivaxelbulten och med de stora problemet med fastrostning jag hade på vänster fram så tror jag ej att jag får loss drivaxeln ur lagret för att kontrollera utan att be verkstan om hjälp.
Kan det vara så lätt som att byta sensorerna på huvudbromscylindern? Kan huvudbromscylindern i sig behöva kontrolleras? Hade problem med ett sönderrostat bromsrör som tvingade mig att få hem bilen utan knappt någon bromsverkan, men felet hade gjort sig till känna innan detta med.
Tacksam för tips.
Det som kommit mer på sistone är att man känner att ABS hackar till lätt i bromspedalen vid inbromsning och när den lagt på felet så försvinner detta.
Jag har för mig att när det är abs-krans så klarar den hänvisa till det och har den dålig signal ut till abs-sensorn så hänvisar den till det. Har haft loss bägge kontakter på sensor 1 och 2 och där märks inga konstigheter, kabelmässigt till sensorerna känns inte som de borde fått någon åverkan.
Vänster fram har en ny krans medan höger fram ej kontrollerats. Var rejält rostigt innanför drivaxelbulten och med de stora problemet med fastrostning jag hade på vänster fram så tror jag ej att jag får loss drivaxeln ur lagret för att kontrollera utan att be verkstan om hjälp.
Kan det vara så lätt som att byta sensorerna på huvudbromscylindern? Kan huvudbromscylindern i sig behöva kontrolleras? Hade problem med ett sönderrostat bromsrör som tvingade mig att få hem bilen utan knappt någon bromsverkan, men felet hade gjort sig till känna innan detta med.
Tacksam för tips.