Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ghostrider
Hej alla i gruppen. Nyss tändes en lampa i min instrumentbräda som gjorde att jag läste felkoder på min GLT. Jag fick svaret att motorn går för rikt på cylinder bank 1. Bilen i fråga går som en klocka. Vad kan vara orsaken till att motorn går rikt samt vad kan man göra för att åtgärda det?
Lucif3r skrev: ons 19 apr 2023, 18:48 Skulle vara intressant att veta felkoden, för det finns inget system i en 850 som kan avgöra att en specifik cylinder får för mycket bränsle.
Jag kan ta reda på vilket nummer felkoden har. Den nämner inte någon specifik cylinder utan säger att hela banken går för rikt.
Lucif3r skrev: ons 19 apr 2023, 18:48 Skulle vara intressant att veta felkoden, för det finns inget system i en 850 som kan avgöra att en specifik cylinder får för mycket bränsle.
Följande kod och meddelande visas på skärmen när jag läser koderna.
Bilagor
5D2058EB-87E3-4B53-A069-A00B8B759235.jpeg
5D2058EB-87E3-4B53-A069-A00B8B759235.jpeg (3.34 MiB) Visad 1053 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det där med olika felkod för bank 1 och bank 2 tror jag är uttänkt för V8:or med dubbla katalysatorer. Således kommer alla Volvos raka motorer att bara använda felkoden för bank 1..
Jag kan iofs ha fel, det har hänt förut :-D
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Erik Å skrev: tor 20 apr 2023, 19:09 Det där med olika felkod för bank 1 och bank 2 tror jag är uttänkt för V8:or med dubbla katalysatorer. Således kommer alla Volvos raka motorer att bara använda felkoden för bank 1..
Jag kan iofs ha fel, det har hänt förut :-D
Det sitter ju två sonder i systemet, en före katalysatorn och en efter.
Bank 1 är den främre sonden (som bl.a. mäter hur bränsle/luftblandningen ser ut) och bank 2 den bakre (analyssonden som avgör hur väl katalysatorn fungerar).

När bank 1 (främre sonden) varnar för att motorn får för fet blandning (too rich) är det antingen bränslesystemet eller lufttillförseln som krånglar, vilket gör att styrsystemet förser motorn med för mycket bränsle i förhållande till den verkliga mängden luft som motorn får in. Vanligast är att man har läckage i någon luft- eller vakuumslang eller att luftmassemätaren inte fungerar som den ska.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
MarcusJ skrev:Bank 1 är den främre sonden (som bl.a. mäter hur bränsle/luftblandningen ser ut) och bank 2 den bakre (analyssonden som avgör hur väl katalysatorn fungerar).
Njae faktiskt inte. Båda ligger faktiskt under "bank 1", men den bakre sonden får universalskoden "P0420 (Catalyst System Efficiency)", som mig veterligen också är den enda kod man kan få på den bakre sonden.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Lucif3r skrev: sön 23 apr 2023, 04:45 Njae faktiskt inte. Båda ligger faktiskt under "bank 1", men den bakre sonden får universalskoden "P0420 (Catalyst System Efficiency)", som mig veterligen också är den enda kod man kan få på den bakre sonden.
Ah, tack för klargörandet. :-)
Hursomhelst, system too rich är antingen felaktigt värde luft/bränsle eller felaktig främre sond. Man börjar inte med att byta sonden...
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]