Erik Å skrev: ↑tor 20 apr 2023, 19:09
Det där med olika felkod för bank 1 och bank 2 tror jag är uttänkt för V8:or med dubbla katalysatorer. Således kommer alla Volvos raka motorer att bara använda felkoden för bank 1..
Jag kan iofs ha fel, det har hänt förut
Det sitter ju två sonder i systemet, en före katalysatorn och en efter.
Bank 1 är den främre sonden (som bl.a. mäter hur bränsle/luftblandningen ser ut) och bank 2 den bakre (analyssonden som avgör hur väl katalysatorn fungerar).
När bank 1 (främre sonden) varnar för att motorn får för fet blandning (too rich) är det antingen bränslesystemet eller lufttillförseln som krånglar, vilket gör att styrsystemet förser motorn med för mycket bränsle i förhållande till den verkliga mängden luft som motorn får in. Vanligast är att man har läckage i någon luft- eller vakuumslang eller att luftmassemätaren inte fungerar som den ska.