Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
least skrev: fre 21 apr 2023, 15:21 Volvo Cars kommer dock att åter "ta hem" mjukvaru-utvecklandet genom kommande Volvocars OS.
Detta kombinerat med att man just nu rekryterar egna utvecklare med placering i Stockholm.
https://www.media.volvocars.com/global/ ... t-in-house
Har Volvo sitt egna "VolvoCars.OS" i EX90 då som ju är starten på de nya elektriska bilarna - vet du? Eller har EX90 Google infotainment?
least skrev: fre 21 apr 2023, 15:21 Volvo Cars kommer dock att åter "ta hem" mjukvaru-utvecklandet genom kommande Volvocars OS.
Detta kombinerat med att man just nu rekryterar egna utvecklare med placering i Stockholm.
Som jag förstått det kommer infotainment med kartor etc fortfarande vara Google Automotive, även med Volvocars OS.

Det är väl främst den delen som vi diskuterar här.
av least
bem skrev: fre 21 apr 2023, 16:52
Har Volvo sitt egna "VolvoCars.OS" i EX90 då som ju är starten på de nya elektriska bilarna - vet du? Eller har EX90 Google infotainment?
EX90 bygger på Volvocars.os, det är den första bilen som har detta.

"Android Automotive OS powers the instrument cluster and infotainment system. Google Assistant, Google Maps, and Google Play are built-in. Android Automotive OS is part of an umbrella of operating systems called VolvoCars.OS. Page says that the instrument cluster and infotainment system of the EX90 provides two and a half times the operating speed compared to today’s car (XC90). The infotainment system features wireless Apple CarPlay, wireless Android Auto, 5G, and over-the-air (OTA) updates.

Volvo Cars has teamed up with Epic Games to use Unreal Engine to develop the HMI of its next-gen cars. The 3D creation tool’s application goes beyond games, including automotive electronics. Unreal Engine gets computing power from the third-gen Snapdragon Cockpit Platforms. As a result, customers will experience much sharper renderings, richer colors, and all-new 3D animations in the Volvo EX90."

https://topelectricsuv.com/news/volvo/n ... ctric-suv/
Användarvisningsbild
av leiwi
sewen skrev:Drömmen vore ju om Sensusbilarna kunde få kartor från google maps istället.
Ja ,möjligheten finns ju om man har Smartphone integration i bilen , problemet är bara att kartbilden bara upptar halva centrumdisplayen och inget i förardislayen elle i heads up och det är ju lite synd
Användarvisningsbild
av sewen
leiwi skrev:
sewen skrev:Drömmen vore ju om Sensusbilarna kunde få kartor från google maps istället.
Ja ,möjligheten finns ju om man har Smartphone integration i bilen , problemet är bara att kartbilden bara upptar halva centrumdisplayen och inget i förardislayen elle i heads up och det är ju lite synd
Ja det har jag men är ju precis som du säger inte alls samma sak.
@Malmstroem -håller med om att man inte bör störa sig på precis alla buggar, men idag fick jag ett samtal som är patetiskt.
Har nu kämpat med Volvo Cars med min V60 recharge 2022 med Sensus.
Fick besked att Volvo inte kommer fixa mina fel, som funnits sedan bilen var ny. Det känns förjävligt.
Jag kan aldrig starta elvärmaren med appen, med Iphone. (bekräftat fel av verkstaden, felet finns inte bara på min bil eller min telefon). Det fungerar med android telefon.
Jag kan starta fjärrstart med appen, men enbart ca varannan gång. Annars kommer upp en röd textrad att det inte går att starta bilen. (också bekräftat fel, finns på flera bilar, inte bara min)
Dessa fel vägrar Volvo lösa.
Felen dyker enbart upp när laddkabeln inte är nu.

Kan omöjligt acceptera att en modern bil som sålts 2022 inte kan starta elvärmaren med en Iphone - det SKA bara fungera, utan några "om eller men, eller ibland".
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Glappar det i stolen om du "rycker"fram […]

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]