Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: sön 16 apr 2023, 06:56 VolvoB20, det resonemanget fungerar även om du vänder på det och man går åt andra hållet… Kändes lite såna vibbar när ett gäng politiker ville lägga 500 miljoner på att ta bort plastpåseskatten. Hittade de inget viktigare de ville lägga 500 miljoner på? :-o
Vi har skrivit avtal med EU att vi max får använda 40 st plastpåsar per person. Annars åker vi på en helvetes massa böter och måste skicka våra pengar till EU så de kan sätta sprätt på dem.

Den politiker som skrev under på det kan jag inte se som smartare än den som vill ta bort plastpåseskatten.

Jag vill inte skicka mina surt förvärvade pengar till EU utan kräver att vi skapar ett nationellt plastpåseregister där alla svenskar registreras och tilldelas sin kvot som sedan räknas ned online vartefter man använder en påse. Sen får alla dom går över 40 påsar ett kollektivt straff som används för att dra in böterna till EU

Det kommer nog behövas massor med pengar efter man klubbade "Fit for 55" i parlamentet nu i veckan, speciellt som tyskarna stängde ned kärnkraften helt i lördags.
Användarvisningsbild
av Allinug
Nu vill man först slänga bort 500 miljoner på att ta bort skatten, så att de som gillar plastpåsar kan frossa i dem.
Sedan åker vi alla på att betala en massa pengar till EU i ”böter” för att vissa gillar plastpåsar så mycket att vi övertrasserar plastpåsegränsen. Stora investeringar i plastpåsar alltså…

Det känns som att det finns viktigare saker att lägga pengar på, t ex i investeringar som leder till att Sverige utvecklas till det bättre.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Plastpåseskatten drar inte in några 500 miljoner. Snarare 150 miljoner och det är väl vad det kostar att administrera den.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vad tror ni "Fit for 55" som undertecknades i veckan kommer göra på elpriset då?
Användarvisningsbild
av lennarte
Hade det inte varit lättare att förbjuda alla bränder i skog och mark, vulkanutbrott, slakta alla "fisande och rapande" kor och då kanske ta bort skatten på fossilfria bränslen och övrigt. Typ hel elbilar, sol och vindkraft, kärnkraft m.m. Som inte tillför CO2 till atmosfären
Användarvisningsbild
av Cotag
Skippad/sänkt skatt på fosilfria bränslen, bilar och elproduktion hade såklart redan varit genomfört om man menat allvar med att möta CO och klimatmål.
Problemet är bara att det hade antagligen vält omkull nationalekonomin.
Användarvisningsbild
av lennarte
Cotag skrev: fre 21 apr 2023, 16:01 Skippad/sänkt skatt på fosilfria bränslen, bilar och elproduktion hade såklart redan varit genomfört om man menat allvar med att möta CO och klimatmål.
Problemet är bara att det hade antagligen vält omkull nationalekonomin.
Precis, därför händer det ingenting denna gång heller.... 😴😴
Användarvisningsbild
av StefanN
Känns som anläggningen nu börjar ge tillbaks på allvar.
Igår köpte jag bara 5.8 kWh och sålde 47, resten användes till att ladda bil bla.
IMG_0828.jpeg
IMG_0828.jpeg (496.19 KiB) Visad 217 gånger
IMG_0827.jpeg
IMG_0827.jpeg (578.46 KiB) Visad 217 gånger
  • 1
  • 167
  • 168
  • 169
  • 170
  • 171
  • 280

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]