- fre 17 feb 2023, 08:32
#1531281
Nu ser jag att du tänkt koppla in värmeelementet på bilens batteri. Det kunde jag inte ens i min vildaste fantasi tro att du skulle göra! Om du inte har en elbil med ett riktig rejält batteri! Fast å andra sidan provar man inte så vet man inte riktigt hur det blir.
Har du en "vanlig" bil med upp till säg ett 100 Ah batteri så skulle jag förvänta mig att:
- 200 W är alldeles för lite. Kanske blir det lite lättare att skrapa rent vindrutan om du kör elementet "flera" timmar men för övriga rutor kommer det nog inte att hjälpa mycket.
- Du kan få svårt att starta bilen när det är riktigt kallt ute eftersom du dränerat batteriet på en hel del kapacitet med ditt element och ventilationsfläkt
- Kör du inte "lågt" (flera mil) varje dag kan batteriet få sämre och sämre kapacitet eftersom generatorn inte hinner fylla på det mellan starterna
Har du en "vanlig" bil med upp till säg ett 100 Ah batteri så skulle jag förvänta mig att:
- 200 W är alldeles för lite. Kanske blir det lite lättare att skrapa rent vindrutan om du kör elementet "flera" timmar men för övriga rutor kommer det nog inte att hjälpa mycket.
- Du kan få svårt att starta bilen när det är riktigt kallt ute eftersom du dränerat batteriet på en hel del kapacitet med ditt element och ventilationsfläkt
- Kör du inte "lågt" (flera mil) varje dag kan batteriet få sämre och sämre kapacitet eftersom generatorn inte hinner fylla på det mellan starterna