Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Doomis skrev: sön 16 apr 2023, 17:24 Det beror på utrustningen du har. Volvo kan lägga till start av bränslevärmaren från PCC

Appropå VOC, jag gillar appen, Den är så mycket mer än start av värmare. Jag kan låsa bilen,låsa upp bilen utan att ha nyckeln med mig. Jag ser om jag glömt låsa bilen. Jag kan slå igång tutan om jag vill samt att jag ser vart bilen befinner sig. Sånt värdesätter jag..

Förra veckan när vi pratade med en av våra uttvecklare som har hand om 2G/3G produkterna. Även de är ense om att nedstängningen av 2G kommer dröja till minst 2030. Inte ens P & T vet om ens 2G kommer att stängas alls ,Det är ett antagande bara. Ingen vet.
Det är vansinnigt mycket 2G utrustning som kommer behöva bytas ut annars. Danmark har inga planer på släcka 2G, Finland lika så.
Låter lovande att de inte kan lägga ner 2G än,vad menar du med pcc? Måste jag be volvo om detta vilka mer funktioner kan man lägga på nyckeln?
För ett år sen (och några månader, i januari) så verkade de rätt överens om att det (2G) skulle börja stängas ned förens omkring 2025, fast det kanske har ändrats sen dess? :oops:

PTS skrev: Gemensamt är att operatörerna inte stänger ned näten i stora sjok, som kommun- eller regionvis. 2G-näten hålls i drift till omkring 2025, men operatörerna stänger för närvarande ned delar av sina 3G-nät.
Slutet 2025 säger Telia att deras 2G ska vara avvecklat t.ex. Även Telenor säger slutet 2025, Tele2 ser inte ut att ha någon närmare information.
apersson850 skrev: sön 16 apr 2023, 20:55 PCC är Personal Car Communicator, eller marknadsföringsspråk för "bilnyckel".
Det finns en sådan här funktion för fjärrstart som man kan lägga till, åtminstone till min bil. Funktionen är standard i vår 2016.
Tack för tipset kan va bra att veta om voc försvinner,det fanns även en separat fjärrkontroll som hade längre räckvidd på upp till 600m. Är det någon som vet priser på antingen inplantera nuvarande fjärr samt pris på separat fjärr.
separat fjärr gik på 5200kr för 4-5år sedan vet jag, att låsa upp så du kan använda PPC borde vara billigare då allt redan finns i bilen, man låser bara upp funktionen, ha dok för mig att du måste ha keyless då det är en annan PPC då, man jag kan minas fel. Jag låste själv upp funktionen i min xc60 för ett par år sedan, men inte hos ÅF jeg gjorde det själv med en lånad pryl som kunde låsa upp en del funktioner i bilen.
Doomis skrev: sön 16 apr 2023, 17:24 Förra veckan när vi pratade med en av våra uttvecklare som har hand om 2G/3G produkterna. Även de är ense om att nedstängningen av 2G kommer dröja till minst 2030. Inte ens P & T vet om ens 2G kommer att stängas alls ,Det är ett antagande bara. Ingen vet.
Det är vansinnigt mycket 2G utrustning som kommer behöva bytas ut annars. Danmark har inga planer på släcka 2G, Finland lika så.
Hva baserer utvikleren du har snakket med dette på? Jeg tror det er ganske bred enighet hos operatørene i alle de nordiske landene (inkludert Finland og Danmark som du nevner) om å stenge ned ved utgangen av 2025, men jeg håper jo at noen klarer å stoppe det nettopp fordi det finnes mye utstyr der ute som kun støtter 2G og 3G. Det stoppet jo uansett ikke USA fra å stenge begge deler, og det er også krefter som argumenterer med at dette nå har vært varslet i noen år allerede, og at de det gjelder har nok tid til å oppgradere utstyret sitt. Men jeg er veldig interessert i å høre hva utviklerne du er i kontakt med sitter med informasjon :) Det er grunn til å tro at hvis Sverige utsetter, vil nok de andre nordiske landene følge etter også.

Nå har jeg fått godkjent bytte av VOC-modul i V60-en på bruktbilgaranti, så jeg håper forsiktig på at det vil være for mye utstyr ute i omløp også på slutten av 2025 til at operatørene vil få lov til å stenge 2G-nettet. Litt skuffet over at Volvo ikke virker å bry seg om P3-bilene i Europa for i 2025 vil fortsatt den nyeste P3-bilen ikke være mer enn 7 år gammel. Volvo reklamerer jo dessuten aggressivt med at de tar sikkerhet på alvor og at de vil ha færrest mulige dødsfall i Volvo-bilene. Da er det bittelitt umusikalsk at VOC med nødoppringning forsvinner fra så mange biler over natta. Det er heller ikke mange som er klar over dette. Har snakket med flere som mener at "dette løser de nok" når de blir fortalt om hva som holder på å skje.

Det er heller ikke som om man trenger å reise så langt for å ha et møte med utvikleren av TEM 3G/4G. De er utviklet av svenske Actia AB, og jeg kan ikke tenke meg at de trenger å endre veldig mye på TEM 4G for å tilpasse den til det europeiske markedet, men da må jo Volvo først ta initiativet. Det er også helt umulig å få dem til å svare på hva de tenker å gjøre med dette, eller om noe i det hele tatt. Jeg har prøvd flere ganger, men henvendelsene mine havner bare hos Volvo On Call i Norden, ikke lenger opp i systemet der de med ansvar for produktutvikling holder til. Inntil nylig var ikke engang Volvo On Call support klar over at GSM, som allerede er fallback, ville slutte å fungere i 2025 om nedstengingen går som planlagt. Dette viser igjen bare hvor dårlig opplyst folk er om det.
apersson850 skrev: mån 17 apr 2023, 13:12 Enligt Volvos sida (länkad till ovan) går det med vilken nyckel som helst, men det är bättre sprutt i PCC, så räckvidden blir kortare med standardnyckeln.
Fjärrstart via nyckeln kräver bara programändring/parametrering. Separat fjärr kräver hårdvara.
Det er en parameter-endring, men Volvo skal jaggu ha godt betalt for den. 3000 bare for "softwarenedlasting", der alt den gjør er å aktivere funksjonen ved å skrive en verdi til CEM. :) Man kan bruke alternative løsninger som vdash eller p3tool som gjør at man kan slippe unna med mye mindre.
slc skrev:Hva baserer utvikleren du har snakket med dette på? Jeg tror det er ganske bred enighet hos operatørene i alle de nordiske landene (inkludert Finland og Danmark som du nevner) om å stenge ned ved utgangen av 2025,
Vi har ca 2000 enheter. Det är som sagt ingen som vet utan ett antagande från utvecklaren för vårat system. I mitt fall tror jag på vad de säger för närvarandet.
P & T är riktigt luddiga när vi mailar dem. Att det finns en motion att stänga, ja, men i verkligheten kan man göra det?
Doomis skrev: tor 27 apr 2023, 17:25
slc skrev:Hva baserer utvikleren du har snakket med dette på? Jeg tror det er ganske bred enighet hos operatørene i alle de nordiske landene (inkludert Finland og Danmark som du nevner) om å stenge ned ved utgangen av 2025,
Vi har ca 2000 enheter. Det är som sagt ingen som vet utan ett antagande från utvecklaren för vårat system. I mitt fall tror jag på vad de säger för närvarandet.
P & T är riktigt luddiga när vi mailar dem. Att det finns en motion att stänga, ja, men i verkligheten kan man göra det?
I en verden der ikke kapitalismen råder ville jeg sagt nei. Men Telenor og Telia er begge private selskaper (vet ikke om dere har flere nett-eiere enn dem i Sverige? i Norge eier de i hvert fall alt), og begge disse har fått ansvaret for å selv avgjøre når de ønsker å stenge nettet. Det er altså ingen myndigheter (i hvert fall ikke i Norge) som tvinger dem til å la GSM ligge helt eller delvis åpent. Men håper jo på at myndighetene griper inn dersom det i 2025 fortsatt viser seg å få veldig store konsekvenser pga utstyr som ikke kan bruke 4G eller 5G.

Ett håp jeg klamrer meg til er at EU la føringer for eCall-systemer i bil, og når dette ble innført fantes det fortsatt ikke gode nok systemer for 4G-nettet som samtidig var pålitelige nok til å brukes i en nødsituasjon. Jeg ser noen fremdeles argumenterer med at VoLTE fremdeles ikke fungerer like bra som GSM gjør nå, og i hvert fall ikke på tvers av landegrenser, noe GSM gjør alldeles utmerket.

Det mangler ikke på gode argumenter for å forsinke en fullstendig nedstenging av GSM-nettet, men det krever at myndighetene (eller kanskje til og med EU) involverer seg og beordrer en utsettelse. Jeg er enn så lenge forsiktig optimist, men det krever jo at det blir mer bevissthet rundt det.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 23

Halloj på er! Försöker hjälp[…]

Hur ska jag ha instrumentet inställt nä[…]

Kan det vara grenrörsläckage? Eller l[…]

Vilken inre styrled passar?

Tjena, Har dåliga styrleder. De yttre ä[…]