Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Huvudorsaken att jag funderar på att betala för VOC är inte någon av funktionaliteten i appen (starta värmaren, körjournal, skicka mål etc), utan säkerhetsbiten. VOC ska ringa upp Volvos central om bilen är inblandad i en olycka. Just den extra säkerheten är jag beredd att betala en del för -- med förhoppningen att aldrig behöva få användning för den biten.

Till saken hör att vår V40 är på väg att bli tredjebil. BMW i4:an (kommer vecka 17) och XC90:n har fungerande uppkoppling ett bra tag till. Det minskar intresset av att uppdatera V40:n.
Det är jag fullt medveten om att det inte handlar om VOC-abonnemang. Mig veterligt så tar inte Volvo betalt för säkerhetsbiten. Det handlar om att byta till ett 4G/5G modem i V40:n för att fortsätta få den biten.

Det finns enligt uppgift redan uppgradering tillgänglig i USA. Den torde komma till Sverige. Det lär kosta ett antal 1000-lappar. Den enda användningen av VOC som gör att jag överhuvudtaget överväger att uppgradera är säkerhetsaspekterna. Jag kommer dock troligen inte att göra det. Risken att bli beroende av VOC är för liten för att betala torde bli min bedömning.

För min användning av bilen så är inte de övriga tjänsterna i VOC speciellt viktiga. Jag ser gärna att den bil jag använder mest är uppkopplad, men andrabilen behöver inte vara det.
Som jag förstår det har te.x. Tyskland stängt ner 3g under 2021. Är inte helst 100 men har för mig att jag hade tillgång till att starta värmaren samt kunna se "status" under december 2022 där. Vad gick bilen på då?
https://www.smartviser.com/post/2g-3gnetworkshutdown
https://www.thingsmobile.com/2g-3g-network-sunset-dates

Går Volvo på Telenor och stängs annars december 2025?
"Sweden Telenor Sverige 3G Dec-25 Estimated Timeframe for full 3G network closure"
https://www.wirelesslogic.com/2g-3g-net ... ure-dates/
Doomis skrev:
Malmstroem skrev:Naturligtvis går det tekniskt att fixa.

Tyvärr blir det svårt att lösa för en rimlig kostnad.

Jag räknar kallt med att snart tappa VOC på min V40 -17. Det blir att använda det manuella tiduret till värmaren.
Fast du har TEM3G så du kan om du vill uppgradera till TEM4G.Det går att göra på alla Sensus Connect bilar oavsett generation. Den är fortfarande lite dyr men några bilar kommer ju skrotas ur innan 2025 så det är bara hålla utkik.
Hei, dette her stemmer ikke helt. Det finnes ingen TEM4G for det europeiske markedet, kun for det amerikanske og nord-amerikanske. Hadde de brukt samme frekvenser på 4G som oss hadde det nok vært mulig å bruke modulen, men det gjør de altså ikke. Sendte en e-post til utvikleren av TEM3G/TEM4G som bekreftet dette.

Jeg liker derimot idéen om å utvikle et alternativ. Det skal være teknisk mulig å lage en enhet som er tilkoblet CAN-bus som kan gjøre alt det TEM3G kan, men da må man logge trafikken som kommer via TEM3G så man kan finne ut hva som aktiverer hva. Det sto på planen hos meg å skaffe en CAN-logger, men dessverre har TEM3G-en min tatt kvelden og jeg vet ikke om jeg får erstattet den. Det er uaktuelt å betale over 16000 NOK for en ny når den likevel slutter å fungere i 2025 når GSM stenges ned.
slc skrev: Hei, dette her stemmer ikke helt. Det finnes ingen TEM4G for det europeiske markedet, kun for det amerikanske og nord-amerikanske. Hadde de brukt samme frekvenser på 4G som oss hadde det nok vært mulig å bruke modulen, men det gjør de altså ikke. Sendte en e-post til utvikleren av TEM3G/TEM4G som bekreftet dette.

Jeg liker derimot idéen om å utvikle et alternativ. Det skal være teknisk mulig å lage en enhet som er tilkoblet CAN-bus som kan gjøre alt det TEM3G kan, men da må man logge trafikken som kommer via TEM3G så man kan finne ut hva som aktiverer hva. Det sto på planen hos meg å skaffe en CAN-logger, men dessverre har TEM3G-en min tatt kvelden og jeg vet ikke om jeg får erstattet den. Det er uaktuelt å betale over 16000 NOK for en ny når den likevel slutter å fungere i 2025 når GSM stenges ned.
Hej, Det är bra att någon gör lite "research" och kommer med bra fakta. Det var intressant. Då kan vi ju bara spika igen kistlocket för att det skulle komma någon lösning i framtiden. Jag har läst att det är flera andra "Volvogrupper" håller på med att ta fram en lösning med en extern modul. Väntans tider framöver.
finns ju flera alternativ idag om du bara vill starta värmaren, vilket de flesta använder det till. Enklaste modulen på marknaden sätter du in i OBD uttaget sedan är det bara att tuta och köra, kostar runt 2k

Sedan kan du progga nyckeln så du startar värmaren med den ( tror du måste ha keyless ) sedan har Volvo fjärr för eftermontage ( vissa modeller ) osv osv osv, finns massor av alternativ som sagt.

Själv kör jag med nyckel numera.
Det beror på utrustningen du har. Volvo kan lägga till start av bränslevärmaren från PCC

Appropå VOC, jag gillar appen, Den är så mycket mer än start av värmare. Jag kan låsa bilen,låsa upp bilen utan att ha nyckeln med mig. Jag ser om jag glömt låsa bilen. Jag kan slå igång tutan om jag vill samt att jag ser vart bilen befinner sig. Sånt värdesätter jag..

Förra veckan när vi pratade med en av våra uttvecklare som har hand om 2G/3G produkterna. Även de är ense om att nedstängningen av 2G kommer dröja till minst 2030. Inte ens P & T vet om ens 2G kommer att stängas alls ,Det är ett antagande bara. Ingen vet.
Det är vansinnigt mycket 2G utrustning som kommer behöva bytas ut annars. Danmark har inga planer på släcka 2G, Finland lika så.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 23
Svårlösta vibrationer

Intressant tråd. Hade tidigare en bil som […]

Det beror på vilken bil man har. Den ä[…]

Smörjsprayer

Ett väldigt oventenskapligt test. Har en bord[…]