Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lexus
En kollega hade inbrott i sin V70 härom natten. Bilen stod på deras garageuppfart men det hindrade inte tjuvjävlarna. De svinen bröt upp dörren och därefter skruvade de helt enkelt bort airbagen och stack. De snodde inget annat. Man läser ju om dessa airbag-stölder nuförtiden och det är inte utan att man undrar vad tusan de ska med alla airbags till? Har bilen smällt en gång så är väl knappast airbagen det enda som ska bytas? Det verkar ju helt sjukt!

Hoppas att vår bil med larm klarar sig undan dessa illvilliga as som helt saknar existensberättigande. Fan vad stryk de förtjänar!
Senast redigerad av 1 lexus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Brainy
Airbags är extremt dyra och löses ut även i mindre krockar.

Vad jag har läst mig till så är det just i krockade bilar de sätts in, i öststatsländer enligt dessa artiklar.

mvh
Anders

Flyttar även till Allmänt
av aTommyC
Har vært noen raid her også, denne gangen var det VAG-eiere som fikk gjennomgå.

Hadde vært genialt med automatisk utløsning av airbag dersom den ble forsøkt fjernet uten eierens "autorisasjon"...
av Raad
Enl Svensk lag er det ikke lovligt med s.k. försåtminering. Disse dj..la tjyver kan bli skadade.
Användarvisningsbild
av camaro69
Airbags och annan lyxutrustning är hårdvaluta.

Just nu verkar det gå en "våg" över Sydsverige för att stjäla airbags.
Det är inga snygga "jobb" som oftast utförs när dom tar sig in i bilarna. Det blir dörrbyten som följd. :evil:

Tycker dock att vi inte ska ge "tips" om tillvägagångssätt för att locka fram, eller inspirera fler "tokstollar" till att stjäla från våra bilar.
Användarvisningsbild
av lexus
camaro69 skrev: Tycker dock att vi inte ska ge "tips" om tillvägagångssätt för att locka fram, eller inspirera fler "tokstollar" till att stjäla från våra bilar.
Det var därför jag inte skrev exakt var och hur de gjort. Har dock ändrat i texten i första inlägget så att inte någon illvillig huligan får något tips om hur de ska göra. :D

Men finns det inte en risk ändå att kudden smäller när man mekar med den?
Användarvisningsbild
av andreas88
Jodå när man jobbar med airbagar ska alltid batteripolen kopplas bort innan du pillar på nåt som har med airbagar att göra. för minsta fel du gör kan utlösa laddningen. kommer du när plusmatningen med en skruvmejsel eller något metallföremål kan laddningen också lösa ut.
av Mad
Här i Tranemo var det också en räd härom natten i 8-9 bilar de flesta v70.
De fiflar upp låset genom dörrn men varför går ej larmet, är det satt ur spel på något vis eller är det ett undermåligt larm Volvo monterar i sina bilar.
Användarvisningsbild
av lexus
Vi får väl hoppas att bilarna saknade larm annars tappar man ju förtroendet helt för Volvos larm. Man hoppas ju att ens bil med larm får vara ifred. Funderar på att smälla upp värsta strålkastaren på huset som lyser upp hela garageuppfarten när någon kommer i närheten av bilen. :D Alltid avskräcker det någon.
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]