Moderator: Moderatorer

fjohan82 skrev:Efter att ha haft ett lättare skrapande ljud en tid tröttnade jag ikväll när jag kom ner till landet.
Det har lugnat ner sig lite med bromsrengöring, så jag trodde det berodde på smuts och annat elände.

In i garaget, upp med bilen och loss med vänsterbakhjul.... Vad uppenbarade sig?
Jo, bromsbelägg som ser minst sagt slitna ut... :-/

Dessa Brembo-belägg (och skivor) byttes 2021-08 vid ca 14500 mil och nu har bilen rullat 18700.
Kan tycka att de borde hålla lite längre än så men uppenbart inte, nya bilar sliter tydligen mer bak.

Imorgon ska bilen in på den lokala Volvo-verkstan i annat ärende, jag är beredd att låta de kasta dit nya klossar.
Nog för att jag har med min nya "bil-dator", men det går ju inte att köra runt sådär...
20230405_212514_copy_1512x2016.jpg
20230405_212435_copy_1512x2016.jpg
Jösses!! Det blir i alla fall inget onödigt byte av klossar. Min har gått 6600 mil och där är beläggen inte ens halvslitna.
Min slutsats är att du bromsar för mycket. ;-)
Moderna bilar (ABS) sliter mer bak, klossarna är också tunnare. Bytte skivor, klossar och ok runt om på dotterns Mazda 6 -07 när dom köpte den. Fick byta bak (gick ner till järn) en gång till, men fram höll dom. Har inte märkt detta på min 745-a. Den kan väl inte kallas modern, men den har ABS. Har säkert med last (släp) och körsätt också att göra.
@fjohan82, Det är väl mycket stadskörning samt mycket farthållare kanske? ACCn bromsar ju med bakbromsarna och sliter mycket där. Men tror även att företaget har snålat in med materialet på bromsbeläggen.
Ja det är intressant detta med bromsar...
Jag får köra om mer istället för att bromsa ;-)

Jo till vardags är det mest runt i Stockholm.
På långresor är det typ alltid med farthållaren som väl ligger och bromsar både här och där.
Två norrlandsresor med släp och två utan (varav en via Finland), en tur till Grekland och flera resor till Småland med dessa belägg.

Väster inre bak hade gått lite metall mot metall (belägget på bild 1) men jag tänker inte byta båda skivorna bak pga detta. Kalla mig snål men det får allt vara så just nu.

Bilen hämtas i eftermiddag, de har även lagat 4 kablar mellan dörr och kaross (varav en var helt av) vänster fram.
Ska man sluta använda dörren för att spara på kablarna..? :x :-)
fjohan82 skrev:.
Öppna inte dörren för långt. Bara "glutta" på dörren och åla dig in. :-D
EbbevonVolvo skrev: tor 06 apr 2023, 09:26
Ta olika dörrar, är det skottår kan man byta till bakluckan med ;-)
Har ännu inte fått kabelbrott i nån bil alls faktiskt. Ser här på forumet att det är enbart tur och tillfälligheter

Eller jo, ägde en audi a4 avant typ -05 eller nåt för några år sen, den var nästan alla av på i alla dörrar inkl bagagen. Antar man fick sin beskärda del då.
Letar fälgar 18", då mina Titania som jag använt på vintern till min V70 får bli sommar fälgar till min V40.
Alltid när man letar så finns inget av intresse, tur att jag har tills nästa vinter på mig :-D
TommyP86 skrev:Har ännu inte fått kabelbrott i nån bil alls faktiskt. Ser här på forumet att det är enbart tur och tillfälligheter
Min 745-a är 35 år gammal och har el manövrerade backspeglar som är eluppvärmda, el manövrerade fönsterhissar, elmanövrerat centrallås och original monterade högtalare. Det enda som är bytt är själva högtalarna. Inte en kabel är bytt eller skarvad. Inte i bakdörrarna heller (centrallås, elhissar och högtalare) Var det bättre material förr???
EbbevonVolvo skrev:
Ja jag är nog ganska bra på att öppna mer än tillräckligt för att inte riskera att sparka på dörrsidan :-)
  • 1
  • 1750
  • 1751
  • 1752
  • 1753
  • 1754
  • 1912
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]