- tor 29 nov 2007, 01:40
#153214
Hej!
Jag har en Volvo 850 GLE -93 men en del problem problem som jag hoppas hänger ihop.
När jag kör bilen fungerar den oftast bra, men ibland dör den bara slumpmässigt. Om jag väntar 1-2 minuter brukar den gå att starta igen. När bilen är inne i en period då den dör ibland så brukar den även gå väldigt ojämt på tomgången, varvtalet ligger på tok för lågt. Sen så brukar den även vara svårstartad om bilen är varm. Så om jag stannar vid macken för att springa in och köpa något så kan den vara svår att starta då jag ska iväg sen igen, men väntar jag någon minut så går den igång igen.
Nu till det mer akuta besväret. På besiktningen igår fick jag underkänt på miljökontrollvärdena.
Resultatet (gränsvärden inom parantes):
CO 0.7 (0.5) HC 179 (100)
CO_2500 2.2 (0.3) LAMBDA 0.93 (0.96-1.04)
Har ingen större erfarenhet av att meka med bilar men efter att ha läst runt på detta forum så verkar ett byte av bränslepumpsrelä kunna hjälpa mig med de första problemen. Har jag så tur att det skulle kunna rätta till miljökontrollvärdena med? Jag tror ju inte det men vad vet jag.
För att ni kanske lättare ska kunna ge tips så ger jag här en beskrivning på felsökningar och reparationer som blivit gjorda sen jag köpte bilen.
1. Problemen började i juni, lämnade in den på verkstad för felsökning. De sa att lambdasonden gav lite konstiga resultat. Efter det testade vi att koppla ur den helt och då gick bilen bra. Så då bytte vi lambdasonden till en ny.
2. Efter bytet av lambdasond gick bilen bra ett tag tills samma problem började igen. Vi lämnade in den på samma verkstad igen som gjorde någon mätning som visade att bränslepumpen tappade effekt efter ett tag. Så då bytte vi ut bränslepumpen. Efter det försvann problemen för ett tag...
3. Nutid... Problemen har börjat igen. Har testat läsa av felkoderna, detta gjorde jag även tidigare i somras, men får bara resultaten att allt är ok på de socklar jag kan mäta på. Var nyss ut i kylan och mörkret och gjorde det igen. Tyvär får jag bara resultat från sockel A2 (Bränslesystem), A3 (ABS och antispinn) och A7 (Kombi instrument). Jag skulle väldigt gärna se resultat från A6 med som tydligen ska handla om tändsystem, men där verkar det vara glapp. Såg inte hur det såg ut i anslutningen p.g.a. mörkret men det kändes väldigt glapp i alla fall då jag tryckte ner pinnen.
Jag läste även någonstanns att motorn kunde dra in tjuvluft, för att testa om så var fallet skulle man spruta med startgas för att höra om varvtalet steg vid tomgång. Jag sprutade lite överallt men märkte inte av någon ändring i varvtalet.
Nu är jag bara en fattig student ett tag till så jag är inte så sugen på att lämna in den till en Volvo-verkstad så att de kan felsöka den för dyra pengar. Dessutom behöver jag bilen även om en månad då jag får körförbud om miljökontrollvärdena inte fixas så jag klarar en besiktning. Så är det någon som sitter på en universallösning till alla mina problem får ni gärna berätta den
Tack på förhand för svar!
Jag har en Volvo 850 GLE -93 men en del problem problem som jag hoppas hänger ihop.
När jag kör bilen fungerar den oftast bra, men ibland dör den bara slumpmässigt. Om jag väntar 1-2 minuter brukar den gå att starta igen. När bilen är inne i en period då den dör ibland så brukar den även gå väldigt ojämt på tomgången, varvtalet ligger på tok för lågt. Sen så brukar den även vara svårstartad om bilen är varm. Så om jag stannar vid macken för att springa in och köpa något så kan den vara svår att starta då jag ska iväg sen igen, men väntar jag någon minut så går den igång igen.
Nu till det mer akuta besväret. På besiktningen igår fick jag underkänt på miljökontrollvärdena.
Resultatet (gränsvärden inom parantes):
CO 0.7 (0.5) HC 179 (100)
CO_2500 2.2 (0.3) LAMBDA 0.93 (0.96-1.04)
Har ingen större erfarenhet av att meka med bilar men efter att ha läst runt på detta forum så verkar ett byte av bränslepumpsrelä kunna hjälpa mig med de första problemen. Har jag så tur att det skulle kunna rätta till miljökontrollvärdena med? Jag tror ju inte det men vad vet jag.
För att ni kanske lättare ska kunna ge tips så ger jag här en beskrivning på felsökningar och reparationer som blivit gjorda sen jag köpte bilen.
1. Problemen började i juni, lämnade in den på verkstad för felsökning. De sa att lambdasonden gav lite konstiga resultat. Efter det testade vi att koppla ur den helt och då gick bilen bra. Så då bytte vi lambdasonden till en ny.
2. Efter bytet av lambdasond gick bilen bra ett tag tills samma problem började igen. Vi lämnade in den på samma verkstad igen som gjorde någon mätning som visade att bränslepumpen tappade effekt efter ett tag. Så då bytte vi ut bränslepumpen. Efter det försvann problemen för ett tag...
3. Nutid... Problemen har börjat igen. Har testat läsa av felkoderna, detta gjorde jag även tidigare i somras, men får bara resultaten att allt är ok på de socklar jag kan mäta på. Var nyss ut i kylan och mörkret och gjorde det igen. Tyvär får jag bara resultat från sockel A2 (Bränslesystem), A3 (ABS och antispinn) och A7 (Kombi instrument). Jag skulle väldigt gärna se resultat från A6 med som tydligen ska handla om tändsystem, men där verkar det vara glapp. Såg inte hur det såg ut i anslutningen p.g.a. mörkret men det kändes väldigt glapp i alla fall då jag tryckte ner pinnen.
Jag läste även någonstanns att motorn kunde dra in tjuvluft, för att testa om så var fallet skulle man spruta med startgas för att höra om varvtalet steg vid tomgång. Jag sprutade lite överallt men märkte inte av någon ändring i varvtalet.
Nu är jag bara en fattig student ett tag till så jag är inte så sugen på att lämna in den till en Volvo-verkstad så att de kan felsöka den för dyra pengar. Dessutom behöver jag bilen även om en månad då jag får körförbud om miljökontrollvärdena inte fixas så jag klarar en besiktning. Så är det någon som sitter på en universallösning till alla mina problem får ni gärna berätta den

Tack på förhand för svar!