Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#153214
Hej!
Jag har en Volvo 850 GLE -93 men en del problem problem som jag hoppas hänger ihop.

När jag kör bilen fungerar den oftast bra, men ibland dör den bara slumpmässigt. Om jag väntar 1-2 minuter brukar den gå att starta igen. När bilen är inne i en period då den dör ibland så brukar den även gå väldigt ojämt på tomgången, varvtalet ligger på tok för lågt. Sen så brukar den även vara svårstartad om bilen är varm. Så om jag stannar vid macken för att springa in och köpa något så kan den vara svår att starta då jag ska iväg sen igen, men väntar jag någon minut så går den igång igen.

Nu till det mer akuta besväret. På besiktningen igår fick jag underkänt på miljökontrollvärdena.
Resultatet (gränsvärden inom parantes):
CO 0.7 (0.5) HC 179 (100)
CO_2500 2.2 (0.3) LAMBDA 0.93 (0.96-1.04)

Har ingen större erfarenhet av att meka med bilar men efter att ha läst runt på detta forum så verkar ett byte av bränslepumpsrelä kunna hjälpa mig med de första problemen. Har jag så tur att det skulle kunna rätta till miljökontrollvärdena med? Jag tror ju inte det men vad vet jag.

För att ni kanske lättare ska kunna ge tips så ger jag här en beskrivning på felsökningar och reparationer som blivit gjorda sen jag köpte bilen.
1. Problemen började i juni, lämnade in den på verkstad för felsökning. De sa att lambdasonden gav lite konstiga resultat. Efter det testade vi att koppla ur den helt och då gick bilen bra. Så då bytte vi lambdasonden till en ny.
2. Efter bytet av lambdasond gick bilen bra ett tag tills samma problem började igen. Vi lämnade in den på samma verkstad igen som gjorde någon mätning som visade att bränslepumpen tappade effekt efter ett tag. Så då bytte vi ut bränslepumpen. Efter det försvann problemen för ett tag...
3. Nutid... Problemen har börjat igen. Har testat läsa av felkoderna, detta gjorde jag även tidigare i somras, men får bara resultaten att allt är ok på de socklar jag kan mäta på. Var nyss ut i kylan och mörkret och gjorde det igen. Tyvär får jag bara resultat från sockel A2 (Bränslesystem), A3 (ABS och antispinn) och A7 (Kombi instrument). Jag skulle väldigt gärna se resultat från A6 med som tydligen ska handla om tändsystem, men där verkar det vara glapp. Såg inte hur det såg ut i anslutningen p.g.a. mörkret men det kändes väldigt glapp i alla fall då jag tryckte ner pinnen.
Jag läste även någonstanns att motorn kunde dra in tjuvluft, för att testa om så var fallet skulle man spruta med startgas för att höra om varvtalet steg vid tomgång. Jag sprutade lite överallt men märkte inte av någon ändring i varvtalet.

Nu är jag bara en fattig student ett tag till så jag är inte så sugen på att lämna in den till en Volvo-verkstad så att de kan felsöka den för dyra pengar. Dessutom behöver jag bilen även om en månad då jag får körförbud om miljökontrollvärdena inte fixas så jag klarar en besiktning. Så är det någon som sitter på en universallösning till alla mina problem får ni gärna berätta den :wink:
Tack på förhand för svar!
av *pettson*
#153245
Jimmy25 skrev:Hej!
Jag har en Volvo 850 GLE -93 men en del problem problem som jag hoppas hänger ihop.

När jag kör bilen fungerar den oftast bra, men ibland dör den bara slumpmässigt. Om jag väntar 1-2 minuter brukar den gå att starta igen. När bilen är inne i en period då den dör ibland så brukar den även gå väldigt ojämt på tomgången, varvtalet ligger på tok för lågt. Sen så brukar den även vara svårstartad om bilen är varm. Så om jag stannar vid macken för att springa in och köpa något så kan den vara svår att starta då jag ska iväg sen igen, men väntar jag någon minut så går den igång igen.

Nu till det mer akuta besväret. På besiktningen igår fick jag underkänt på miljökontrollvärdena.
Resultatet (gränsvärden inom parantes):
CO 0.7 (0.5) HC 179 (100)
CO_2500 2.2 (0.3) LAMBDA 0.93 (0.96-1.04)

Har ingen större erfarenhet av att meka med bilar men efter att ha läst runt på detta forum så verkar ett byte av bränslepumpsrelä kunna hjälpa mig med de första problemen. Har jag så tur att det skulle kunna rätta till miljökontrollvärdena med? Jag tror ju inte det men vad vet jag.

För att ni kanske lättare ska kunna ge tips så ger jag här en beskrivning på felsökningar och reparationer som blivit gjorda sen jag köpte bilen.
1. Problemen började i juni, lämnade in den på verkstad för felsökning. De sa att lambdasonden gav lite konstiga resultat. Efter det testade vi att koppla ur den helt och då gick bilen bra. Så då bytte vi lambdasonden till en ny.
2. Efter bytet av lambdasond gick bilen bra ett tag tills samma problem började igen. Vi lämnade in den på samma verkstad igen som gjorde någon mätning som visade att bränslepumpen tappade effekt efter ett tag. Så då bytte vi ut bränslepumpen. Efter det försvann problemen för ett tag...
3. Nutid... Problemen har börjat igen. Har testat läsa av felkoderna, detta gjorde jag även tidigare i somras, men får bara resultaten att allt är ok på de socklar jag kan mäta på. Var nyss ut i kylan och mörkret och gjorde det igen. Tyvär får jag bara resultat från sockel A2 (Bränslesystem), A3 (ABS och antispinn) och A7 (Kombi instrument). Jag skulle väldigt gärna se resultat från A6 med som tydligen ska handla om tändsystem, men där verkar det vara glapp. Såg inte hur det såg ut i anslutningen p.g.a. mörkret men det kändes väldigt glapp i alla fall då jag tryckte ner pinnen.
Jag läste även någonstanns att motorn kunde dra in tjuvluft, för att testa om så var fallet skulle man spruta med startgas för att höra om varvtalet steg vid tomgång. Jag sprutade lite överallt men märkte inte av någon ändring i varvtalet.

Nu är jag bara en fattig student ett tag till så jag är inte så sugen på att lämna in den till en Volvo-verkstad så att de kan felsöka den för dyra pengar. Dessutom behöver jag bilen även om en månad då jag får körförbud om miljökontrollvärdena inte fixas så jag klarar en besiktning. Så är det någon som sitter på en universallösning till alla mina problem får ni gärna berätta den :wink:
Tack på förhand för svar!
okej.. vi kan väl reda ut lite då...
först av allt.. du har inget i uttag A6.. du har ett insprutningssystem som heter FENIX.. det systemet är ett förenklat tänd/bränslesystem i EN box..
GLT har LH -jetronic som har TVÅ boxar. En för bränsle (A2 och en för tändning A6) samt en separat för tändning. Turbo har Motronic som är EN box och uttag A2..
Vanligast av allt när det här händer är inte att pumpen är fel för antingen stannar den.. eller inte.. dålig pumpkapacitet har jag aldrig hört talas om en på volvo :?:
Hursomhelst.. det här med lamdan.. Det är nåt många tjatar om och byter vilt.. men inte heller det är nåt som BRUKAR gå sönder med annat än att den är kass..
Att bilen gick bättre utan den är inte konstigt.. bilen gick in i nödprogrammet och därmed fetar den upp och går bättre. Det är alltså INTE att peka på felet. Den manövern gör man med en bil som har massmätare vilket din bil INTE har.. Den är styrd med mapsensor..

Du ska ta och kika efter TVÅ saker..
Det ena är slangarna som går mellan insuget och relähållaren på kylaren. Där återfinns bland annat slangen som går till din mapsensor. Se till att ALLA gummikrökarna är hela och fina samt utan sprickor. Kolla även så alla anslutningar sitter i. (i BÅDA ändarna naturligtvis)
Sen det andra är att på gaveln mot servopumpen på insuget sitter på en del modeller ett vacumuttag där brukar väldigt ofta gummit gå av och göra tjuvluft.. kontrollera om du har detta..
Det gör nämligen att lamdan får spelet.. utan att det är fel på den..
Börja med dom sakerna.. får vi se vad du hittar..
#153317
*pettson* skrev: okej.. vi kan väl reda ut lite då...
först av allt.. du har inget i uttag A6.. du har ett insprutningssystem som heter FENIX..

...

Du ska ta och kika efter TVÅ saker..
Det ena är slangarna som går mellan insuget och relähållaren på kylaren. Där återfinns bland annat slangen som går till din mapsensor. Se till att ALLA gummikrökarna är hela och fina samt utan sprickor. Kolla även så alla anslutningar sitter i. (i BÅDA ändarna naturligtvis)
Sen det andra är att på gaveln mot servopumpen på insuget sitter på en del modeller ett vacumuttag där brukar väldigt ofta gummit gå av och göra tjuvluft.. kontrollera om du har detta..
Det gör nämligen att lamdan får spelet.. utan att det är fel på den..
Börja med dom sakerna.. får vi se vad du hittar..
Hehe, ok det kan ju förklara att det kändes glappt.
Tyvärr hittades ingen slang som såg ut att vara trasig och alla anslutningar satt i. På gaveln mot servopumpen återfanns inget vakuumuttag på min modell.
av *pettson*
#153370
Jimmy25 skrev:
*pettson* skrev: okej.. vi kan väl reda ut lite då...
först av allt.. du har inget i uttag A6.. du har ett insprutningssystem som heter FENIX..

...

Du ska ta och kika efter TVÅ saker..
Det ena är slangarna som går mellan insuget och relähållaren på kylaren. Där återfinns bland annat slangen som går till din mapsensor. Se till att ALLA gummikrökarna är hela och fina samt utan sprickor. Kolla även så alla anslutningar sitter i. (i BÅDA ändarna naturligtvis)
Sen det andra är att på gaveln mot servopumpen på insuget sitter på en del modeller ett vacumuttag där brukar väldigt ofta gummit gå av och göra tjuvluft.. kontrollera om du har detta..
Det gör nämligen att lamdan får spelet.. utan att det är fel på den..
Börja med dom sakerna.. får vi se vad du hittar..
Hehe, ok det kan ju förklara att det kändes glappt.
Tyvärr hittades ingen slang som såg ut att vara trasig och alla anslutningar satt i. På gaveln mot servopumpen återfanns inget vakuumuttag på min modell.
din flex på grenröret är hel och så?.. Menar så den inte läcker avgaser där?`för isåfall tar den även in luft och lurar lamdan..
#153376
*pettson* skrev: din flex på grenröret är hel och så?.. Menar så den inte läcker avgaser där?`för isåfall tar den även in luft och lurar lamdan..
Vet inte riktigt vad du menar med flex, men jag ska ta med mig en lampa ut ikväll då jag kommer hem för att kolla om jag ser något läckage då bilen står på tomgång.
av *pettson*
#153383
Jimmy25 skrev:
*pettson* skrev: din flex på grenröret är hel och så?.. Menar så den inte läcker avgaser där?`för isåfall tar den även in luft och lurar lamdan..
Vet inte riktigt vad du menar med flex, men jag ska ta med mig en lampa ut ikväll då jag kommer hem för att kolla om jag ser något läckage då bilen står på tomgång.
på ditt grenrör sitter en grej av vävt stålnät.. röret kan röra sej där.. dom brukar spricka..
#153483
*pettson* skrev:på ditt grenrör sitter en grej av vävt stålnät.. röret kan röra sej där.. dom brukar spricka..
Har legat under bilen ett bra tag nu samt kollat ner uppifrån men inte hittat någon synlig läcka där avgaser pyst ut. Kände inget tydligt luftsug som skulle tyda på läcka då jag förde handen nära avgasröret/grenrör. Viss luftrörelse kände jag, men jag tror det bara berodde på uppvärmd luft. Såg föresten ingetning som liknade min föreställning över hur "flex" skulle se ut heller. Var det delen mellan lambda-sond och motor där rören från varje cylinder slogs ihop till ett?
av Jimmy25
#153524
jojjeblom skrev:http://www.biltema.se/products/producti ... mId=100706

Typ så här ser en rörflex ut.
Jag får nog göra ett nytt försök imorgon och palla upp bilen bättre för jag såg ingenting som såg ut sådär... :oops: Hade bara orginaldomkraften nu och då vågade man ju knappt vara under bilen. Den föll ju ner en gång nu men som tur var befann jag mig inte under bilen då.
av *pettson*
#153567
Jimmy25 skrev:
jojjeblom skrev:http://www.biltema.se/products/producti ... mId=100706

Typ så här ser en rörflex ut.
Jag får nog göra ett nytt försök imorgon och palla upp bilen bättre för jag såg ingenting som såg ut sådär... :oops: Hade bara orginaldomkraften nu och då vågade man ju knappt vara under bilen. Den föll ju ner en gång nu men som tur var befann jag mig inte under bilen då.
tillägg.. du kommer möjligen att känna avgasläckan.. men du kommer ALDRIG att känna nåt luftsug . Det krävs så små volymer syre för att lura lamdan att du inte kommer att märka nånting mera än att du då har ett läckage. Dock tycker jag att du borde märkt läckaget vid det här laget. Dom både hörs, syns och luktar..
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för V[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]