Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Nu såhär 2-3 veckor innan besiktningen tänkte väl jag ta tag i listan med bilajävelns oändliga problem.
Ett av dem många problem jag upplever är ju just det här med att jag får upp varningen antispinn service erfordras. Utöver det så lyser ABS lampan direkt från start och efter ca en 30-50m körning och ett mekaniskt klunk från höger fram tänds även antispinn lampan..

Jag lämnade då in bilen till min lokala bilelektriker som fick fram felkoden: ABS 0011 sensor VF fel signal. Jag bytte naturligtvis den sensorn och problemet återstår. Har ju även bytt vänstra drivaxeln inte allt för länge sedan så må nästan utesluta kransen VF. Har sedan dess bytt ABS krans och givare HF utan framgång.

Jag har ju läst ett gäng olika foruminlägg och blir ändå inte riktigt klok.. det mesta pekar väl på att det är ABS Enheten som krånglar. Men har även läst en hel del som nämner något om ratten och rattvinkelgivaren (förstår inte alls hur det kan påverka ABS dock). Saksamma, min ratt står då inte riktigt rakt och tänkte väl höra om det ev. kan vara orsaken?

Gällande ABS enheten så är ju att köpa en ny helt uteslutet helt pga. priset. Har dock även läst att man kan skicka de på reparation för betydligt billigare. Det jag då ville komma fram till var att 1. kan jag köra bilen utan ABS enhet några dagar? 2. Är reparationen något man kan göra själv? 3. Skulle jag välja att köpa en begagnad ABS enhet från bildelsbasen är det något jag måste tänka på? (STC/DSTC)(Vet ej skillnaden)(Eventuell programmering).

EDIT:
Värt att nämna kan väl vara att motorlampan också lyser med felkod 510F hastighetssignal, är dock ett intermittent fel och går ju att släcka genom att koppla lös batteriet. Men återkommer alltid efter ca 2 starter. Men så att ni vet.

EDIT2:
Symptom: ABS fungerar ej, ingen antispinn, farthållaren fungerar ej.

Tack på förhand.
Gäller Sveriges sämsta Volvo XC70 2001
Är du säker på att du fick rätt sensor när du bytte? Och att den var av något trovärdigt fabrikat ;-)
ABS-enheten larmar ju för att den inte får något vettigt från sensorn.. Om det är så att det inte kommer några pulser (t.ex. pga fel på kransen) så kommer ABS-felkoden först när man rullat typ 50m. Får du felkod direkt så är elektriska signalen orimlig något sätt. Fel på givare, kablage eller möjligen fel i ABS-enheten.
Rattvinkelgivaren kan du nog glömma i det sammanhanget.
Hastighetssignalen är normalt medelvärdet av pulsfrekvensen från vänster och höger sida. Saknar du pulser från ena sidan så sätts antagligen felkoden. På min V70 mk1 så går hastighetsmätaren över till att använda den fungerande givaren ensam, samtidigt som ABS-lampan tänds.
Dåliga lödningar i ABS-enheten var det nog mest problem med på den tidigare generationen som satt på V70 fram t.o.m. -99 (med trekanals ABS)
Att det är rätt sensor är jag övertygad om. Fabrikatet är dock kanske inte den bästa.. ridex..
Har ju kvar den gamla från höger som borde fungera och går väl snabbt att testa den, får återkomma gällande det
Erik Å skrev: sön 12 mar 2023, 22:48 Är du säker på att du fick rätt sensor när du bytte? Och att den var av något trovärdigt fabrikat ;-)
Haha jadu Erik.. Jag kan säga dig att det var ta mig fan sista gången jag köper något av märket ridex. Självfallet så var det ju den givaren det var fel på. Så stort tack, ditt geni!

Jag har konstaterat att vårt campingbord, so[…]

S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]