- sön 12 mar 2023, 00:03
#1533775
Tack för "input"!
Oj att det var så stort spel mellan nosen på ABS-kransen och givare - Det var en överraskning. (då är det 81,5mm som gäller)
Om det inte var så svårt att räkna kugg på befintlig krans skulle jag gjort det - men det kanske blir enda sättet...
Kransen är kanske tänkt att "limma" mot knuten (då kan 72mm vara bättre?)
Eller är tanken - Ny knut 71,9mm - Begagnad knut 72mm?
Förmodligen byts båda ABS-kransarna fram (de har gått lika långt och möjligen en tidsfråga innan den andra spricker)?
Har ingen bra erfarenhet att byta knut / lager på Volvo.
Bytte lager på en Volvo V70-II - men lyckades inte pressa in lagret tillräckligt (kanske 0,5mm för lite) - såg knappt springan, trodde att det var stopp.
Men hastighetsmätaren / abs:n mm. blev bara knas - till lagret kom på plats.
Bytte drivaxel på en 850 - gick väl bra, men... Nu när det är slaskigt ute tänds ABS-lampan. (ingen aning varför)
Upplever inte något problem med drivknutarna på S80:n - än så länge.
Funderar mer över värdet på OEM-numret - att skillnaderna är så stora.
Oj att det var så stort spel mellan nosen på ABS-kransen och givare - Det var en överraskning. (då är det 81,5mm som gäller)
Om det inte var så svårt att räkna kugg på befintlig krans skulle jag gjort det - men det kanske blir enda sättet...
Kransen är kanske tänkt att "limma" mot knuten (då kan 72mm vara bättre?)
Eller är tanken - Ny knut 71,9mm - Begagnad knut 72mm?
Förmodligen byts båda ABS-kransarna fram (de har gått lika långt och möjligen en tidsfråga innan den andra spricker)?
Har ingen bra erfarenhet att byta knut / lager på Volvo.
Bytte lager på en Volvo V70-II - men lyckades inte pressa in lagret tillräckligt (kanske 0,5mm för lite) - såg knappt springan, trodde att det var stopp.
Men hastighetsmätaren / abs:n mm. blev bara knas - till lagret kom på plats.
Bytte drivaxel på en 850 - gick väl bra, men... Nu när det är slaskigt ute tänds ABS-lampan. (ingen aning varför)
Upplever inte något problem med drivknutarna på S80:n - än så länge.
Funderar mer över värdet på OEM-numret - att skillnaderna är så stora.