Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SlickNik
Fick nedslag på mitt delbara drag, man kunde lossa genom att bara vrida ner vredet. Beställer nyss lås från vparts, monterar och samma fel. Grottar lite djupare och verkar som att om jag inte skruvar fast låset med muttern hela vägen in så kan jag få den att kräva att man först trycker in vredet och sedan vrider ner vredet.
Men då fungerar inte nyckelfunktionen, även i låst läge kan man trycka in vredet lite lite, tillräckligt för att det ska gå att vrida ner det.
Delarna jag tittar på går inte att köpa löst vad jag kan se utan isf får man köpa hela den löstagbara kroken som kostar ett par tusen, lockar dåligt.
Är det någon som har en ide på fix som 100% klarar besiktningen? Och till rimliga pengar såklart.
Bifogar bilder från telefonen i nästa inlägg på var jag tror felet ligger.
av SlickNik
Bilder
Bilagor
3C2779D0-F35B-455F-B088-785CFDF1EABF.jpeg
3C2779D0-F35B-455F-B088-785CFDF1EABF.jpeg (3.62 MiB) Visad 1192 gånger
B663B0D6-DC00-4F4A-BD3D-5B4E4C5F24B4.jpeg
B663B0D6-DC00-4F4A-BD3D-5B4E4C5F24B4.jpeg (2.66 MiB) Visad 1192 gånger
av dieselputte
Måste nyckel funktionen funka? En besiktningsman sa att det är bara till för stöldskydd.
Förr brukade man svetsa fast det löstagbara delen och besikta om bilen som fast dragkrok. Ingen aning om man kan göra det nuförtiden?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Mig veterligen kan låset tas bort och då går den igenom besiktningen så längre den även går att ta bort och sätta dit felrfritt annars, men har man lås ska det fungera
av Lobocut
Nyckellåset behöver inte fungera, då det är ett tredjelås på volvos dragkrok. Det är alltså bara ett stöldskydd. Så den som besikta bilen gjorde fel. Bara att åka tillbaka och reklamera.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Då har svensk bilprovning fel info på sin hemsida, eller så tolkar jag det tossigt, det har ju hänt :-) Finns låset ska det alltså fungera tolkar jag det. Sen kan de ju skrivit fel med

"Om din bil har en löstagbar dragkrok tar du med den och eventuell nyckel till dragkroken när du ska besikta.

Vi kontrollerar att din dragkrok går att sätta fast och att ta bort samt att eventuellt nyckellås fungerar. Är du osäker på hur dragkroken ska fungera eller repareras rekommenderar vi dig att ta kontakt med tillverkaren."

Jaja, hur som hoppas det löser sig för TS :-)
av berrabus
Micce1980 skrev:Då har svensk bilprovning fel info på sin hemsida, eller så tolkar jag det tossigt, det har ju hänt :-) Finns låset ska det alltså fungera tolkar jag det. Sen kan de ju skrivit fel med

"Om din bil har en löstagbar dragkrok tar du med den och eventuell nyckel till dragkroken när du ska besikta.

Vi kontrollerar att din dragkrok går att sätta fast och att ta bort samt att eventuellt nyckellås fungerar. Är du osäker på hur dragkroken ska fungera eller repareras rekommenderar vi dig att ta kontakt med tillverkaren."

Den texten skulle man kunna tolka som att de kollar att nyckellåset fungerar men att det inte är ett krav.
av Lobocut
Micce1980 skrev: lör 11 mar 2023, 21:35 Då har svensk bilprovning fel info på sin hemsida, eller så tolkar jag det tossigt, det har ju hänt :-) Finns låset ska det alltså fungera tolkar jag det. Sen kan de ju skrivit fel med

Det finns dragkrokar där nyckellåset är ett andralås, då måste nyckellåset kontrolleras. Men på volvos dragkrok är det ett tredjelås, och behöver alltså inte kontrolleras. Kravet är att att första och andra låset ska fungera. Ger man nedslag på att nyckeln inte finns eller att nyckellåset inte fungerar på volvos dragkrok, då gör den besiktningen fel.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag kan inte dra mig till minnes att draget på min bil någonsin har kontrollerats.
Ingen har frågat efter nyckeln och draget ligger där det låg innan besiktningen, till synes orört.
Visa din semesterbil(d)

Är på väg norrut mot Urshult p&ari[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]

Det är länkarmen till givare för h&[…]

Aha, då måste man alltså ta l&ou[…]