Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av tkntkn
Det har slagit mig en sak, det kanske inte är så men jag måste ändå undra.

De senaste 4 bilarna jag haft, storleksmässigt har de ökat vartefter jag skaffat sambo, sen 1 barn sen 1 barn till och senast en hund.

Audi A3 sen A4 sen A6 och nu XC90 helt sjukt vilken svensson man blivit...

Åter till min teori (svävade iväg lite...), gemensamt med dessa bilar är att vindrutetorkarmotorn bak gått sönder på samtliga bilar. De bilar jag hade innan familj Nissan 200SX och Toyota Celica (näst senaste karossen, vilket enligt mitt tycke var en bil som designmässigt låg otroligt långt fram) hände det inte att torkarmotorn bak gick sönder.

Här är min teori: Nissan och Toyota fyllde jag alltid med spolarvätska från Statoil, sen upptäckte jag att Biltema har mkt billigare spolarvätska och den spolarvätskan har jag använt nu till mina fyra senaste bilar och då har torkarmotorn bak gått sönder. Kan Biltemas spolarvätska ha så pass dåliga egenskaper att den fryser sönder torkarmotorn?

Kan någon slå sönder min teori så jag slipper fundera mera på detta?
Användarvisningsbild
av Funk
Eftersom torkarmotorn inte direkt påverkas av vätskan så spelar det ingen roll... Antingen fryser den, eller så frysen det inte.. så hur en skulle vara "bättre" fattar jag inte...

/Thomas
av tkntkn
Tänkte att eftersom spolarvätskan går igenom själva motorn så funderade jag på att den lilla del spolarvätska som ligger kvar inne i rören som går genom torkarmotorn fryser och på så sätt påverkar.

Jag är säkert ute och cyklar med min teori...
av Amarace
Spolarvätskan går ju inte genom vindrutetorkarmotorn? Det är en egen motor för spolningen och den påverkas inte så mycket av spolarvätskan då själva motorn i sig är inkapslad och inte kan påverkas av spolarvätskan, jämför med en utombordsmotor ungefär där själva propellern är i vattnet medans motorn i sig är ovanför vattnet..
Användarvisningsbild
av Nexus
Då kan jag berätta att det är vanligt att torkarmotorn bak på Toyota Avensis lägger av oberoende vilken spolarvättska man använder. Felet på de är att packningen slutet ej tätt vilket för med sig att det letar sig in vatten/ smutts som gör att det erjar sönder.
av Marbas
grammse skrev:Då kan jag berätta att det är vanligt att torkarmotorn bak på Toyota Avensis lägger av oberoende vilken spolarvättska man använder. Felet på de är att packningen slutet ej tätt vilket för med sig att det letar sig in vatten/ smutts som gör att det erjar sönder.
Det är väl samma sak med volvos torkarmotorer, dvs smuts kryper igenom packningen och motorn kärvar. Hade samma fel på min Mercedes. Det är ett rätt utsatt läge längst bak på bilen med tanke på allt salt och annat skit som yr upp när man kör...

Att det inte förekom på trådskaparens första bilar är väl troligen mer en slump (som man ska vara glad över).
av *pettson*
tkntkn skrev:Det har slagit mig en sak, det kanske inte är så men jag måste ändå undra.

De senaste 4 bilarna jag haft, storleksmässigt har de ökat vartefter jag skaffat sambo, sen 1 barn sen 1 barn till och senast en hund.

Audi A3 sen A4 sen A6 och nu XC90 helt sjukt vilken svensson man blivit...

Åter till min teori (svävade iväg lite...), gemensamt med dessa bilar är att vindrutetorkarmotorn bak gått sönder på samtliga bilar. De bilar jag hade innan familj Nissan 200SX och Toyota Celica (näst senaste karossen, vilket enligt mitt tycke var en bil som designmässigt låg otroligt långt fram) hände det inte att torkarmotorn bak gick sönder.

Här är min teori: Nissan och Toyota fyllde jag alltid med spolarvätska från Statoil, sen upptäckte jag att Biltema har mkt billigare spolarvätska och den spolarvätskan har jag använt nu till mina fyra senaste bilar och då har torkarmotorn bak gått sönder. Kan Biltemas spolarvätska ha så pass dåliga egenskaper att den fryser sönder torkarmotorn?

Kan någon slå sönder min teori så jag slipper fundera mera på detta?
Om du tänker så.. måste du själv nu då vara orsaken till felet?..
Menar..
* Du har spätt vätskan för dåligt....och den frös?..
* Du har permanent använt vätskan i temp understigande 20 minusgrader?
Nej.. det är inte orsaken.. det är som andra sagt.. Fruktansvärt dåliga tätningar... Så kärvar axeln.. så dör motorn.. Vad som är mera intressant är VAD är säkringarna till för?..
Om motorn tar så mycket överström att den går och självdör av överhettning skulle ju rent teoretiskt säkringen gått för längesen... För att SKYDDA motorn.. Men det blir allt mera ovanligt.. däremot mycket vanligare med grillat motor..
Det är ju vad den skulle gjort..
av tkntkn
Intressant att problemet inte bara gäller mig. Min teori om spolarvätskan är härmed sönderslagen.

Tack!
av Kena
Säkringar är inte till för motorskydd, de är till för att skydda mot kortslutning. De är inte snabba nog att lösa ut när en motor sitter fast. Teoretiskt skulle det vara en enkel grej att åtgärda men då skulle inte Vlvo få sälja reservdelar. Tex. momentbrytare eller elektronisk strömavkännare.
av *pettson*
Kena skrev:Säkringar är inte till för motorskydd, de är till för att skydda mot kortslutning. De är inte snabba nog att lösa ut när en motor sitter fast. Teoretiskt skulle det vara en enkel grej att åtgärda men då skulle inte Vlvo få sälja reservdelar. Tex. momentbrytare eller elektronisk strömavkännare.
nej motorskydd skulle dom lätt kunna vara.. men du vet.. man måste ALLTID ha tre saker till i slingan.. det gör att din motor som tar 8A idag får en säkring på 25A... hade man orkat säkra den på 10A hade den lätt gått sönder när den stannade.. (amp talen tagna ur luften som exempel)
Och som du säger.. går inget sönder så får man inte in kulor..

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]