Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: tor 16 feb 2023, 11:03
VolvoB20 skrev: tor 16 feb 2023, 10:31 Navet OCH ytterkanten på skivan. Typ så här Man vill ju inte riskera att den kommer se ut som på bild nr 2 i framtiden.
Det blir så med tiden, var så säker.... :-D
Inte om man underhåller grejjerna. Brukar lägga på ett nytt lager färg vår och höst när man ändå skiftar däck och då slipper man det
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:
lennarte skrev: tor 16 feb 2023, 11:03 Det blir så med tiden, var så säker.... :-D
Inte om man underhåller grejjerna. Brukar lägga på ett nytt lager färg vår och höst när man ändå skiftar däck och då slipper man det
Lika mycket jobb som jag lägger på bromsarna varje år då (ta isär, smörja och sätta ihop) men det jag gör syns inte... :-(
Användarvisningsbild
av Erik Å
Oh hjälp så de skivorna ser ut.. :-/
Det känns bra när man hittat metoder som i princip fått bilen att sluta rosta :-D
Ingen tror mig.. :party:

Ps jag sprayade luftkanalerna invändigt med Hagmans carosol universal sist jag bytte skivor fram, den verkar bromsa rost riktigt bra. Kollade först att carosol inte smälter, det verkar ok. Men man får ju inte banköra, då bränns förstås vaxet bort..
La först ett extra lager lack på (redan coatade) nav och ytterkant, minns dessvärre inte om det var epoxy eller polyuretan :oops:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
WOW borde kunna ge rejält med rök om du gör en kraftig inbromsning :-D :party:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: tor 16 feb 2023, 17:01
VolvoB20 skrev:
lennarte skrev: tor 16 feb 2023, 11:03 Det blir så med tiden, var så säker.... :-D
Lika mycket jobb som jag lägger på bromsarna varje år då (ta isär, smörja och sätta ihop) men det jag gör syns inte... :-(
Färgen står ju på hyllan i garaget, så tar ju ingen tid extra att dra på lite när man smörjt och kommer åt. Så känns det bra att det syns också
Användarvisningsbild
av Erik Å
VolvoB20 skrev: tor 16 feb 2023, 21:16 WOW borde kunna ge rejält med rök om du gör en kraftig inbromsning :-D :party:
Problemet finns inte eftersom bilen används till pendling. Skivorna ser fortfarande ut som nya efter ett par år. Men jag har nog snart nött bort ett par millimeter så jag kommer att få byta pga att de går under min-tjocklek
Märkligt forum det här, folk sågar tips som de aldrig har provat eller ens förstår hur de fungerar :-D
Den stora "stoppa all rost"-fixen är dock en helt annan lösning. Som givetvis är sågad här på forumet redan :-D :-D
Men fungerar gör den!
Användarvisningsbild
av Erik Å
Skivorna har bara gått 5000 mil hittills så det händer säkert vilken vi dag som helst :-D
Ställ absolut inte en oscillerande bordsfläkt vid varje hjul då blöt bil står i garage; då slutar den att rosta helt och man får aldrig göra något roligt reparationsarbete. ;-)
Passar på att varna för att vänsterbromsa de sista 200 metrarna innan man lämnar bilen utomhus i slaskväder. Även detta försämrar värdefull rostutveckling på skivorna :party:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Erik Å skrev: tor 16 feb 2023, 22:14
VolvoB20 skrev: tor 16 feb 2023, 21:16 WOW borde kunna ge rejält med rök om du gör en kraftig inbromsning :-D :party:
Problemet finns inte eftersom bilen används till pendling. Skivorna ser fortfarande ut som nya efter ett par år. Men jag har nog snart nött bort ett par millimeter så jag kommer att få byta pga att de går under min-tjocklek
Märkligt forum det här, folk sågar tips som de aldrig har provat eller ens förstår hur de fungerar :-D
Den stora "stoppa all rost"-fixen är dock en helt annan lösning. Som givetvis är sågad här på forumet redan :-D :-D
Men fungerar gör den!
Jag har provat...... funkade perfekt under ett halvår med lung körning. Sen blev det lite körning i hög fart med några kraftiga inbromsningar och då rök det bara till :-D :P :party: :P

Så jag har provat och tror jag förstår hur det funkar. :-D

Högtempfärg står imot bäst
Alufärg med innehåll av pigment av metallpartiklar står imot halvbra
Lackfärg sisådär
Rostskydd som vax eller bitumenbaserade sämst, brinner och ryker bra :-D
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)