Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej, funderar på att måla de nya bromsskivorna (biltemas) eftersom de ser rätt bedrövliga ut genom de glesa fälgarna.. Tanken var/är att all rost skulle jämna till sig och bilda en hyfsat jämn 'kulör'.. Men efter några månader ser det inte ut att bli så, utan ser fortfarande väldigt schaskigt ut, mycke schaskigare än jag kan minnas att Biltemas skivor blev för några år sedan..
Så till frågan.. Är det en bra idé att använda hammarlack? Den måste ju tåla en del värme (om t ex råkar ut för krävande bromsok).. Och isf, med eller utan primer..?
https://www.biltema.se/bygg/farg/utomhu ... 2000017215
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det funkar bra tills du lägger en hård inbromsning från maxfart på autobahn så skivoran blir rejält varma, Då blir hammarlacken lite brunbränd.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Talar bara av egen erfarenhet :-D Men det är ju bara att måla på ett lager till.

Jag har även provat hög-temp färg. Den står i mot bättre om man bromsar hårt, men är sämre rostskydd så klarar svensk vinter sämre
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Själv slår jag ett slag för zink. Värmetåligt, rosttåligt, hyffsat tåligt mot yttre åverkan(skav osv), väldigt tunnt så går helt ok att ha på navet mot fälgen... Ptja finns väl inte mycket att inte gilla, såvida man inte av någon oförklarig anledning är allergisk mot silver förståss.

.... Och jag förmodar att vi endast talar om att lacka nav-delen av skivan, och inte själva skiv-delen... För den ska inte lackas om man vill ha några fungerande bromsar.
av VolvoJull3
Jag målade mina biltemaskivor med biltemas svarta bromsoksfärg. Det förblev svarta, ingen rost trängde igenom eller färgskiftning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev: ons 15 feb 2023, 00:09 .... Och jag förmodar att vi endast talar om att lacka nav-delen av skivan, och inte själva skiv-delen... För den ska inte lackas om man vill ha några fungerande bromsar.
Navet OCH ytterkanten på skivan. Typ så här Man vill ju inte riskera att den kommer se ut som på bild nr 2 i framtiden.
Bilagor
paint.jpg
paint.jpg (83.66 KiB) Visad 936 gånger
broms.jpg
broms.jpg (85.21 KiB) Visad 939 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev: tor 16 feb 2023, 10:31 Navet OCH ytterkanten på skivan. Typ så här Man vill ju inte riskera att den kommer se ut som på bild nr 2 i framtiden.
Det blir så med tiden, var så säker.... :-D
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)