NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av atta54
Hej.
Har sedan några dagar tillbaka haft svårare och svårare att få i 1an och 2ans växel.
Det går oftast om jag drar hårt åt vänster sedan upp respektive ner, men ofta känns det som att de typ går i som de ska men att växeln sedan liksom "hoppar över" på 3an (för 1an) eller 4an (för 2an).
Om jag väl fått i 1an går det oftast lätt att bara dra ner på 2an. Mer om jag har i friläge eller ska ner från högre växel så är det rirkigt trögt och går ofta inte alls, utan 3an eller 4an går i istället. Vågar inte dra allt för hårt heller...

Känns som ett mekaniskt fel, men någon som vet vad det kan vara och hur det kan lösas?

Ha det gott!
//Anton
Användarvisningsbild
av HCP
Låter onekligen som länkage-problem, endera vid växellådan eller i spaken (mest troligen spaken).
Av med damasken runt spaken o inspektera, har för mig de sitter nå nylon eller liknande i länkdelarna.
Testa lägg i en trög växel o kika hur de rör på sig. Dock minns jag inte hur mycket man ser på just V50

I denna film nedan kan man få rätt bra överblick hur länkaget ser ut. Kan variera lite mellan lådorna antar jag.
En spontan tanke jag fick - kan vara de plastmojängerna som håller i vajrarna som förmultnat o släppt delvis, så du inte får rätt läge på lådan när du väl rör spaken. Värt att undersöka.

Om växeln slinker i snällt då du har anpassat motorvarvet perfekt till hastighet och aktuell växel så tyder det på att det är kopplingen som inte frikopplar helt.
Kan vara så att lamellen inte glider lätt längs splinen utan ligger kvar mot svänghjulet när tryckplattan lyfts..
Testade lite, det är lika svårt med motorn avstängd skulle jag säga.

Kan även säga att om man lägger i 1an så kan det vid första anblick se ut som 1an är i på själva spaken men i själva verket är 3an i. 3an går alltså i på två olika lägen för spaken. När jag verkligen får i 1an känner man det i växlingen dock, klickar liksom i och man känner att man kommer runt det där "hacket" som gör att det är så kärvigt.
Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]