- mån 06 feb 2023, 10:16
Tack för tipset. Dock inte AWD som den andra D4an samt att jag inte gillar färgen.
Moderator: Moderatorer
Geo skrev: ↑mån 06 feb 2023, 09:47 Tacksam verkligen för alla svaren. Vilken av bilarna tror ni har bäst andrahandsvärde? Diesel el bensin? De är båda snarlika i pris men Dieseln är av årsmodell 2020 jämfört med bensinaren som är 2018. Bor i centrala Sthlm så kommer endast köra kortare sträckor med bilen. Förstår då att rent driftmässigt så är bensinen ett bättre val.Dieselmotor är inte så jättebra med det körmönster du beskriver, men det verkar du ha koll på. En diesel måste regenerera dieselpartikelfiltret (bränna bort sotpartiklar) emellanåt, och för att det skall kunna ske måste motorn och avgassystemet ha en chans att bli varm vilket kan vara svårt uppnå med ditt körmönster föreställer jag mig. Dessutom vill du säkert starta dieselvärmaren i en Volvo dieselbil och då måste du i regel ha möjlighet att ladda startbatteriet regelbundet, i alla fall om du skall använda dieselvärmaren ofta på kalla årstiderna. Jag hade en Volvo V70 med dieselmotor (men har V90 laddhybrid med el- och bensinmotor T6 numera) och det var absolut inga problem med starta dieselvärmaren för jag kunde ladda startbatteriet på helgerna nån natt, vilket behövdes för jag använda dieselvärmaren mycket. Jag hade ett körmönster med min dieselbil så regenerering utfördes när det behövdes utan mankemang.
Geo skrev: ↑mån 06 feb 2023, 17:24 Tack Bem för ditt svar. Är överväldigad av hur hjälpsamma är här i detta forum, som verkligen tar sig tid att svara en okänd person.Viktigt även att kolla upp firman som säljer, jag är skeptisk till denna typ av handlare. Den som säljer bensinbilen som är mest intressant för dig verkar enligt merinfo.se vara relativt nystartad, inga anställda, anmärkning hos kronofogden. Kolla även upp personerna som står som ägare.
Uppskattas verkligen.
Tror jag landar på den bensindrivna då jag dels fått ner priset samt med tanke på hur mitt körmönster kommer se ut.
Tyvärr har jag ingen tillgänglighet till laddare annars hade en el/hybrid självklart varit bäst för miljöns (och ekonomins) skull
Inpressningen (ET) spelar också roll. Jag h[…]