Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
Det var mer ett tips för att visa att även auktoriserade ÅF har motsvarande bilar.

Personligen hade jag köpt privat, eller från auktoriserad ÅF.
Riddermark och liknande hade jag verkligen undvikit.
Användarvisningsbild
av ShogunX
De båda bilarna har en del saker som skiljer dem åt och kan vara av mer eller mindre betydelse. Första bilen är en framhjulsdriven bensinare och andra bilen är en fyrhjulsdriven diesel. Redan här är det läge att se vad som passar din körning - men framförallt - dina behov bäst.

Efter en snabbtitt på bilarnas utrustning är de väldigt lika även om ett par saker, som kan vara betydande, skiljer dem åt. D4:an har bl.a. dynamiskt kurvljus, Android Auto/Apple CarPlay, användarminne för förarsätet, keyless entry och dragkrok, vilka T4:an saknar. Jämfört med D4:an verkar T4:an däremot ha automatisk öppning/stängning av bagagelucka och har manuell körlägesväljare.

Fordonsskatten för D4:an är fortsatt hög (även efter tre år) jämfört med T4:an men enligt annonsen är D4:an nyligen servad och besiktigad. D4:an ska besiktigas i slutet av 2024 nästa gång medan T4:an ska besiktigas senast i slutet av september i år. Rekommenderar att ta reda på båda bilarnas servicehistorik samt vid eventuellt köp överväga att ge D4:ans fyrhjulsdrift en service med tanke på miltalet.

Även om valet inte faller på någon av de länkade bilarna är ett par tips att höra med försäljarna om vad för slitagedelar som bytts ut; exempelvis däck, bromsklossar och startbatteri samt vid ett fysiskt besök se efter så allt står i sin ordning med saker som servicebok, motor, teknik, säkerhet och generellt förväntat in- och utvändigt skick.

Utöver det är det svårt att svara på vilket val som är bäst då alla har olika behov ihop med att respektive försäljare säkerligen har villkor och avtal som är mer eller mindre gynnande samt har möjligheten att skapa en mer eller mindre gynnsam affär för din del (exempelvis ett högre inbytespris för nuvarande bil, prutmån eller inkludering av vinterhjul).

Har du inte redan besökt försäljarna är det ett bra ställe att börja. Det ger ett helhetsintryck av var du ska spendera dina pengar och inte minst på vad. En positiv del är att det finns gott om bilarna du är intresserad av och det ökar givetvis möjligheterna att hitta något som passar dig bra.
Användarvisningsbild
av bem
Geo skrev: mån 06 feb 2023, 09:47 Tacksam verkligen för alla svaren. Vilken av bilarna tror ni har bäst andrahandsvärde? Diesel el bensin? De är båda snarlika i pris men Dieseln är av årsmodell 2020 jämfört med bensinaren som är 2018. Bor i centrala Sthlm så kommer endast köra kortare sträckor med bilen. Förstår då att rent driftmässigt så är bensinen ett bättre val.
Dieselmotor är inte så jättebra med det körmönster du beskriver, men det verkar du ha koll på. En diesel måste regenerera dieselpartikelfiltret (bränna bort sotpartiklar) emellanåt, och för att det skall kunna ske måste motorn och avgassystemet ha en chans att bli varm vilket kan vara svårt uppnå med ditt körmönster föreställer jag mig. Dessutom vill du säkert starta dieselvärmaren i en Volvo dieselbil och då måste du i regel ha möjlighet att ladda startbatteriet regelbundet, i alla fall om du skall använda dieselvärmaren ofta på kalla årstiderna. Jag hade en Volvo V70 med dieselmotor (men har V90 laddhybrid med el- och bensinmotor T6 numera) och det var absolut inga problem med starta dieselvärmaren för jag kunde ladda startbatteriet på helgerna nån natt, vilket behövdes för jag använda dieselvärmaren mycket. Jag hade ett körmönster med min dieselbil så regenerering utfördes när det behövdes utan mankemang.
Personligen skulle jag satsa på en bensindriven bil om jag åkte i Stockholmsområdet mer kortare resor.
Kanske en laddhybrid varit mer idealiskt för dig egentligen men det blir betydligt dyrare i inköp, om du har möjlighet ladda, i stort sett dagligen (hemma eller annorstädes till rimlig peng). Nu har jag inte kollat om nån av de V90 du kikar på har dragkrok men det är rätt bra ha dragkrok, speciellt Volvos halvautomatiska utfäll-/infällbara (har det på min V90).
Ett tips är att provsitta en V90. Standardstolarna har ganska kort sittdyna så har du långa ben kan det vara klokt se sig om efter en V90 som har komfortstolarna med justerbar dynförlängare (har jag i min V90). Automatlåda är säkert bekvämast när man skall åka mest i storstad. AWD lär knappast behövas i storstadstrafik. Lycka till i valet av bil.
av Geo
Tack Bem för ditt svar. Är överväldigad av hur hjälpsamma är här i detta forum, som verkligen tar sig tid att svara en okänd person.
Uppskattas verkligen.
Tror jag landar på den bensindrivna då jag dels fått ner priset samt med tanke på hur mitt körmönster kommer se ut.
Tyvärr har jag ingen tillgänglighet till laddare annars hade en el/hybrid självklart varit bäst för miljöns (och ekonomins) skull
av Mak
Geo skrev: mån 06 feb 2023, 17:24 Tack Bem för ditt svar. Är överväldigad av hur hjälpsamma är här i detta forum, som verkligen tar sig tid att svara en okänd person.
Uppskattas verkligen.
Tror jag landar på den bensindrivna då jag dels fått ner priset samt med tanke på hur mitt körmönster kommer se ut.
Tyvärr har jag ingen tillgänglighet till laddare annars hade en el/hybrid självklart varit bäst för miljöns (och ekonomins) skull
Viktigt även att kolla upp firman som säljer, jag är skeptisk till denna typ av handlare. Den som säljer bensinbilen som är mest intressant för dig verkar enligt merinfo.se vara relativt nystartad, inga anställda, anmärkning hos kronofogden. Kolla även upp personerna som står som ägare.
meddelande

Fabriksåterställning kan vara en lö[…]

850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Motorras efter abs kontakt hoppat ur

Varför lossades kontakten och ungefär […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]