Erik Å skrev: ↑fre 27 jan 2023, 00:38
På min V70 -00 är hålet för centrumskruven genomgående så man tar helt enkelt en längre skruv och drar i istället för den ordinarie så trycks drivaxeln ut ur knuten hur lätt som helst
Men nu påstod någon att de nyare bilarna inte har genomgående hål och då går detta förstås inte..
Jobbade för en vecka sedan med min "nya" v70 d5 2003 där hjullagerbyte och drivknutsbyte fram v stod högst på arbetslistan. Och j*vlar i helvete, tårta om splines inte är limmade... jo det var dem på denna! På vänster sida iallafall, där jag ska arbeta. Med tråden i färskt minne kör jag med mitt recept på aceton/atf och lufthammaren och det lossnar efter en stund. Var nog inte det lim trådskaparen har i splines..
Dock noterade jag att det var genomgående hål på knuten jag skulle byta (märket schaeffler-FAG) medans den på högra sidan som var Volvo original inte hade genomgående (nyfikenhet tog över, var bara tvungen att kolla...). Nya SKF-knuten jag monterade hade inget genomgående hål heller. Samma oe-nr på samtliga knutar...