Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Beellman
Hjälper en grabb med nyköpt v70 -00
Händer inget när man kommer i start motor läge
Felkod på ventilen på kamaxeln o ny inköpt.
Felet kvartstår tjuvat igång vid startrelä så motorn snurrar men tänder inte , start gas börjar den gå ingång. Kommer bra med soppa ur spridarbryggan.
Fjärrlåset låser upp bilen utan problem.
Kan det vara tjuvlarmet som spökar ( immbolisern)???
Motor: 200hk 2,4l bensinare
Senast redigerad av 1 Beellman, redigerad totalt 0 gånger.
av binkie
Öppnar spridarna? Lyssna med en mejsel eller ännu hellre ett stetoskop om du klickar medans en polare kör på startmotorn. Har du mätt bränsletrycket i skenan så du är säker på att det är bra tryck?
av binkie
Då du postat i v70N delen så antar jag att det är en 00-08 v70. Inga varningar? Kan du läsa ut hur många nycklar som är inprogrammerade i CEM?
av Beellman
Startmotor läge händer inget på start motorn vid tändningslåset utan jag bygla på relät så startmotor snurra då o tändningen på , tömmde ut all soppa ur spridarbryggan o när tändningen slogs på spruta det ut soppa ur ventilen på sidan, han ägt bilen 3 dagar så grabben kan inget om info men lyser inget om nått felmeddelande vid mätaren
av sicnarf
Så inget händer vid nyckelvridningen från läge 2 till läge 3?
Har det funkat innan när han köpte bilen för 3 dagar sedan?
Eller är den köpt på vinst och förlust?
Batteriet är full laddat, eller hur?
Har ni kollat alla säkringar så de är hela?
Tänds ljuset i strålkastarna och instrumentpanelen ens vid startförsök?
Fjärrnyckeln låser upp bildörren men transponder chippen kan ändå vara dålig.
Detta gör att bilen ej vill starta då och du får en röd nyckelsymbol i instrumenpanelen som är överkryssad.
Testa byta batteriet i den ändå och prova igen.
Testa knuffa igång om det är en manuel Växellåda?
av Beellman
Händer inget vid läge 3 men mätte vid relät o det var 12 v när han kom i läge 3 , prova o bytt relä med det som var lika från det bredvid. Bilen stått 2 mån o ägaren före kunde inte hjälpa. Batteri är bra med säkringar hela också o bränsletryck verkar ju ok. Immo fel syns det i nån display?
Har felkod läsare till saab o den funkar inte på volvo (teck2)
av sicnarf
Byt batteriet i fjärren också menade jag.
Och displayen i instrument panelen lyser?
Får du en överkryssad nyckel då vid start?
Då är transpondern dålig
av Beellman
Får kolla på det igen om batteri i fjärren , allt funkar när man vrider till tändnings läge , vilken obd kommer man åt stöldlarmet med ? Mekonomen kunde inte har jag för mig
av Beellman
Ok då vet vi det med larmet 👍 det verkar som startmotor relät inte får jord för när jag jorda det stiftet då fungerar start motor på nyckeln men den nöter bara på utan starta men med start gas hoppa den ingång så länge det sprutades in 🙄 så någon jord som släppt som även går till ecu efter den inte öppnar spridarna ?

Med tanke på däckdimentionen bör d[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]

Koppla in Isudar carplay

Hade exakt samma problem. Hittade kablarna i golve[…]

Jag är tveksam. I landet Sverige älska[…]