Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1526793
Har fördjupat mig lite genom att läsa på amerikanska Volvo forum.

Så här tror jag det går till.

Det är så att startbatteriet dvs det gamla hederliga blybatteriet laddas då laddkabel för drivningens batteri dvs litiumbatteriet ansluts. Men när startbatteriet är fulladdat så stängs laddningen/strömmen av. Startbatteriet driver ALL elektronik i bilen som är baserat på ett 12 volt system. (Till skillnad från ett litiumbatteri som driver bilen.) När det är kallt utomhus och bilen har stått stilla så måste litiumbatteriet förvärmas innan laddning startar, detta pga av att litiumbatteriet bara kan laddas inom ett specifikt temperaturintervall. Samma gäller om batteriet är väldigt varmt och måste då kylas ner via fläkt före laddning. Dessa två strömkrävande moment sköts via startbatteriet. Då startbatteriet är fulladdat slås laddströmmen av som jag skrev ovan. Det innebär att förvärmingen av litiumbatteriet sker endast via startbatteriet och inte från laddhandskens ström. Då dör startbatteriet väldigt snabbt och går ner till bara några få volt. Detta sker alltså bara när laddhandsken är inkopplad. Bilens elektronik känner av att laddhandsken är inkopplad och vilken temperatur litiumbatteriet har. Då startar förvärmingen eller avkylning för att förekomma laddningen. Detta sker troligtvis om bilen inte har fulladdat litiumbatteri än. Då vill den starta laddning på nytt. Allt beroende på vilka laddinställningar man har i Appen.

Ett programmeringsfel och fel i styrningarna av de olika ingångsvärderna/givarna. Något Volvo känner till och ska jobba på enligt andrahandsinformation, framför allt från USA men även i Sverige känner erfarna tekniker till detta. När den uppdateringen kommer är det ingen som vet.

Någon som kan redigera eller komplettera så är du välkommen.

Annars kan bilen stå under långa perioder utan problem om laddhandsken är uttagen.
#1526890
Det har ju varit ett annat fel, att laddhandsken inte går att få ur, vilket gjort att man inte haft något val. Men hoppas det är löst. Har inte råkat ut för det sen i somras men massor gånger i våras.
#1526971
Kalledrago skrev:Startbatteriet driver ALL elektronik i bilen som är baserat på ett 12 volt system.
Intressant info, det innebär alltså att den bensindrivna tillsatsvärmaren alltid drivs av bilen 12V-startbatteri. Och om man då bara nyttjar körläge "Pure" i tätortstrafik någon/några vecka/or + timerstart tillsatsvärmare varje morgon så har man ett tomt batteri snart. Och även använder strålkastare, stolsvärme, rattvärme, bakrutedefroster mm. Kan det verkligen vara så tokigt konstruerat?
#1526989
LJN skrev:
Kalledrago skrev:Startbatteriet driver ALL elektronik i bilen som är baserat på ett 12 volt system.
Intressant info, det innebär alltså att den bensindrivna tillsatsvärmaren alltid drivs av bilen 12V-startbatteri. Och om man då bara nyttjar körläge "Pure" i tätortstrafik någon/några vecka/or + timerstart tillsatsvärmare varje morgon så har man ett tomt batteri snart. Och även använder strålkastare, stolsvärme, rattvärme, bakrutedefroster mm. Kan det verkligen vara så tokigt konstruerat?
Både ja och nej. Högspänningsbatteriet förser 12v med kräm hela tiden som det är aktivt likt en generator på en förbränningsbil så du kommer inte ladda ur 12v genom att köra bilen men däremot skulle du kunna ladda ur det om du kör värmaren mycket utan att köra bilen (precis som på en förbränningsbil).
#1526998
Tack för ingående info, låter som en god teknisk design att nyttja högspänningsbatteriet.

Jag har en trasig dörrlist, har testat det me[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Det ska inte vara några problem, om jag har […]

Hjälp med Vida

Tack Jallemet. Saken är att min OBD läsa[…]

Katalysator...

Om du har original downpipe (främre avgasr&ou[…]