- fre 13 jan 2023, 17:33
#1526793
Har fördjupat mig lite genom att läsa på amerikanska Volvo forum.
Så här tror jag det går till.
Det är så att startbatteriet dvs det gamla hederliga blybatteriet laddas då laddkabel för drivningens batteri dvs litiumbatteriet ansluts. Men när startbatteriet är fulladdat så stängs laddningen/strömmen av. Startbatteriet driver ALL elektronik i bilen som är baserat på ett 12 volt system. (Till skillnad från ett litiumbatteri som driver bilen.) När det är kallt utomhus och bilen har stått stilla så måste litiumbatteriet förvärmas innan laddning startar, detta pga av att litiumbatteriet bara kan laddas inom ett specifikt temperaturintervall. Samma gäller om batteriet är väldigt varmt och måste då kylas ner via fläkt före laddning. Dessa två strömkrävande moment sköts via startbatteriet. Då startbatteriet är fulladdat slås laddströmmen av som jag skrev ovan. Det innebär att förvärmingen av litiumbatteriet sker endast via startbatteriet och inte från laddhandskens ström. Då dör startbatteriet väldigt snabbt och går ner till bara några få volt. Detta sker alltså bara när laddhandsken är inkopplad. Bilens elektronik känner av att laddhandsken är inkopplad och vilken temperatur litiumbatteriet har. Då startar förvärmingen eller avkylning för att förekomma laddningen. Detta sker troligtvis om bilen inte har fulladdat litiumbatteri än. Då vill den starta laddning på nytt. Allt beroende på vilka laddinställningar man har i Appen.
Ett programmeringsfel och fel i styrningarna av de olika ingångsvärderna/givarna. Något Volvo känner till och ska jobba på enligt andrahandsinformation, framför allt från USA men även i Sverige känner erfarna tekniker till detta. När den uppdateringen kommer är det ingen som vet.
Någon som kan redigera eller komplettera så är du välkommen.
Annars kan bilen stå under långa perioder utan problem om laddhandsken är uttagen.
Så här tror jag det går till.
Det är så att startbatteriet dvs det gamla hederliga blybatteriet laddas då laddkabel för drivningens batteri dvs litiumbatteriet ansluts. Men när startbatteriet är fulladdat så stängs laddningen/strömmen av. Startbatteriet driver ALL elektronik i bilen som är baserat på ett 12 volt system. (Till skillnad från ett litiumbatteri som driver bilen.) När det är kallt utomhus och bilen har stått stilla så måste litiumbatteriet förvärmas innan laddning startar, detta pga av att litiumbatteriet bara kan laddas inom ett specifikt temperaturintervall. Samma gäller om batteriet är väldigt varmt och måste då kylas ner via fläkt före laddning. Dessa två strömkrävande moment sköts via startbatteriet. Då startbatteriet är fulladdat slås laddströmmen av som jag skrev ovan. Det innebär att förvärmingen av litiumbatteriet sker endast via startbatteriet och inte från laddhandskens ström. Då dör startbatteriet väldigt snabbt och går ner till bara några få volt. Detta sker alltså bara när laddhandsken är inkopplad. Bilens elektronik känner av att laddhandsken är inkopplad och vilken temperatur litiumbatteriet har. Då startar förvärmingen eller avkylning för att förekomma laddningen. Detta sker troligtvis om bilen inte har fulladdat litiumbatteri än. Då vill den starta laddning på nytt. Allt beroende på vilka laddinställningar man har i Appen.
Ett programmeringsfel och fel i styrningarna av de olika ingångsvärderna/givarna. Något Volvo känner till och ska jobba på enligt andrahandsinformation, framför allt från USA men även i Sverige känner erfarna tekniker till detta. När den uppdateringen kommer är det ingen som vet.
Någon som kan redigera eller komplettera så är du välkommen.
Annars kan bilen stå under långa perioder utan problem om laddhandsken är uttagen.