PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Lule-Jonas
Är det någon som vet hur vindrutespolarna fungerar på en PV -53?
Går de på vacum som torkarna eller är det en elektrisk historia? På min PV finns bara en avkapad slang till spolarmunstyckena :(
Senast redigerad av 1 Lule-Jonas, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
1953 var vindrutespolare ett tämligen okänt faktum. Det är senaremonterat, och såldes oberoende av bilmärke. I början var det oftast en handdriven pump som sprutade ut en "splatt". Senare kom dom eldrivna pumparna, och då blev dom också även originalmonterade.
Vi talar nu om ~ 60-talet.
Så du är nog fri att välja det som passar efter utrymmet. Ett litet tips som i alla fall gällde förr i tiden. Backventiler, slang och T-kopplingar etc. etc. som ibland behövde bytas var extremt dyra i biltillbehörsaffärerna. Det var markant billigare att gå till akvarieaffärer och köpa sådana saker.
Kolla hur det är i dag.
av Lule-Jonas
Tack så mycket :D Ska leta i skrotlådorna om jag hittar någon spolarburk!
av heavy
Hej försök å bygg så gammal stil som möjligt ex tidig Pv eller Amazon spolmunstycken som syns utåt..
av Lule-Jonas
heavy skrev:Hej försök å bygg så gammal stil som möjligt ex tidig Pv eller Amazon spolmunstycken som syns utåt..
Det är redan ordnat, det sitter gamla spolarmunstycken och slangar på plats redan så det enda som behövs är pumpen o burken :D Men tack för förslaget iaf!
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Lule-Jonas skrev:
heavy skrev:Hej försök å bygg så gammal stil som möjligt ex tidig Pv eller Amazon spolmunstycken som syns utåt..
Det är redan ordnat, det sitter gamla spolarmunstycken och slangar på plats redan så det enda som behövs är pumpen o burken :D Men tack för förslaget iaf!
Finns på Biltema för strax under hundringen.

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=89323

/Håkan
Användarvisningsbild
av P1800
PV -53 har nog 6V elsystem...
av Lule-Jonas
P1800 skrev:PV -53 har nog 6V elsystem...
Stämmer bra det men jag håller på att bygga om till 12 V... :) så tack för tipset om spolarburken oxå!

Det behövs lite tur när man köper b[…]

Nu har jag monterat knoppen sjukt nöjd med hu[…]

Slirande rem v60

Det behövs specialverktyg och helst ocks&arin[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Mja, varvtalssignalen är en av två kabl[…]