Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det kan sitta så inni helvetet om det är limmat.
Finns ett verktyg du bultar fast på hjulbultarna sen har du en hydraulisk kolv för att pressa lös drivaxeln. Sen när skiten väl är lös så har du ett helvete att rengöra splinsen för att ens få tillbaka drivaxeln.
Tycker jag lyckas tränga lite djupare och då blottar sig lite rost så jag funderar om det kan vara det och inte limmet. Skulle behövt en avdragare som pressar djupare, alternativt en distans. Börjar kännas som enda logiska är att plocka ur hela drivaxeln ur lådan för att kunna jobba utanför hjulhuset. Är det stor risk att skada någonting då man försöker bryta loss den? Är väl inte hela världen att tvingas byta en damask på inre, men packboxen känns väl mindre kul.
Jorkild skrev: fre 13 jan 2023, 13:17 Tycker jag lyckas tränga lite djupare och då blottar sig lite rost så jag funderar om det kan vara det och inte limmet. Skulle behövt en avdragare som pressar djupare, alternativt en distans. Börjar kännas som enda logiska är att plocka ur hela drivaxeln ur lådan för att kunna jobba utanför hjulhuset. Är det stor risk att skada någonting då man försöker bryta loss den? Är väl inte hela världen att tvingas byta en damask på inre, men packboxen känns väl mindre kul.
Du kan inte använda en hylsa som distans?
Får du inte lös den så är det ju ett alternativ att lossa drivaxeln från lådan, är det en manuell kan det komma ut olja men är det en automat då är det lugnt, då kan istället drivaxeln rostat fast som bara den inne i växellådan istället.

Va beredd på att du kommer behöva montera ihop främre drivknuten då risken är stor att den separerar.
Jo, det kanske är det bästa alternativet men ändå alternativet som känns mest bära eller brista. Jag upplever vad jag sett att drivknuten inte verkar vara omöjlig att slå loss med några bestämda knack. Då har jag ju knuten med hubben sittande i lagret men kan lätt kolla om nån med press kan försöka pressa ur hubben. Återmontera en ny drivknut på drivaxeln sittande kvar i lådan verkar inte heller omöjligt.
Inget nytt att komma med, bilen står där den står fortfarande tyvärr. Så i efterhand känner man såklart att man lagt väl mycket tid på att försöka driva ut axelknuten ur gamla lagret. Har värmt, pressat, sprayat, kört mejselhammare men den rör sig inte en mm. När jag ligger och nöter lite med mejselhammaren så blottar sig ju alltid mer rost så jag vet inte om jag ska utgå från att det är fastrostning och inte limning.

Processen när det är första gången man gör det är ju att titta runt på klipp med mera för att hitta en drivkraft och våga gå ett steg längre. Lossade damasken på yttre drivknut och hoppades kunna knacka loss gamla yttre knuten så jag fick ut det från hjulhuset men har inte fått till det, fjäderbenet gör att man inte får så bra utrymme att få bra träffar. Nu är jag inställd på att försöka plocka loss axeln från lådan istället. Om jag hade haft en liknande process i bagaget hade jag såklart gått direkt på det. Känner ju glappet mot låsringen ut och in så borde väl gå att försöka sig fram till man får rätt grepp och lyckas få med sig drivaxeln ut med brytning.

Jag funderar ifall det rinner ut lite olja att jag ska tömma och fylla på ny olja. Det har ju såklart aldrig gjorts så länge vi haft bilen och knappast i närtid innan heller. Kontrollera att man får loss påfyllnadshålet innan man tömmer ur på nedre plugg. Nåt annat man bör tänka på om man byter transmissionsolja?

Med axeln ute i det fria ser jag inget problem att fäst i städ kunna knacka loss knuten och sen sätta dit en ny. Huruvida jag får loss spindelhubben från gamla knuten sen det borde gå lättare då, eller hittar jag nån som kan prova med press. En ny knut tog jag hem men har inte öppnat paketet än, ifall jag ändå landar i att köpa en begagnad axel så följer det ju med en knut på den. Man lär sig mycket på vägen, ett liknande byte kommer ju inte åsamka samma bekymmer fler gånger, man kommer ju börja med att se om det går att knacka axeln alls innan man lossar nåt annat nästa gång :) Om det finns ytterligare tips att prova så tar jag gärna emot dem.
Känns som bästa sättet är att ta loss knuten helt klart, stör mig som fan på att jag inte bara kan vålda loss den förbi låsring med lillslägga, när jag ändå är inställd på att byta den. Är det för att drivaxeln gungar med? Nåt bra sätt att fixera den likt när man sätter den i skruvstäd? Hade med glädje köpt en drivknutsavdragare på amazon men förstår ju att med hubben fortfarande på plats så blir verktyget för litet för att komma runt som det ska.

Försöker tar ut varandra, är väl tur för plånboken att man har en ängels tålamod, men vore ju kul att slippa denna vånda och få fokusera på återmontering istället.
Bilagor
20230126_231010.jpg
20230126_231010.jpg (3.37 MiB) Visad 420 gånger
På min V70 -00 är hålet för centrumskruven genomgående så man tar helt enkelt en längre skruv och drar i istället för den ordinarie så trycks drivaxeln ut ur knuten hur lätt som helst
Men nu påstod någon att de nyare bilarna inte har genomgående hål och då går detta förstås inte..
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]