Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1524491
Har tyvärr strandat i mekandet, ingen panik men en jobbig känsla helt klart. Tanken var att byta hjullager vänster fram, pga lite högre ljudnivå vid körning ->60 kmh. Har bytte bägge bak sedan tidigare och tankat på mig lite DYI klipp för att få förståelse. Såg ett klipp där styrled och flänsskruv till fjäderben mot spindeln lossades och valde att prova. Yttre styrled är bytt så den muttern var inge problem, flänsskruvarna fick jag bort efter lite nötande men mitt stora problem är att jag inte kan rubba drivaxeln en millimeter i lagerhubben. Jag förstår ju att man ska skapa sig utrymme att kunna trä ur den men här är ju inte det problemet. Den ska ju bara vara att knacka ut lite lätt som jag fattat det men den sitter som berget.

Efter lite letande kändes det väl rimligt att anta att den kan vara limmad vilket jag förstår ska sitta som berget. Har försökt värma och värma med värmepistol och sedan knacka men det finns inte en tillstymmelse till att vilja komma ur. Jag har även lossat länkarm mot spindelled så jag kan lyfta ur hjulspindeln och röra runt drivaxeln fritt och vända och vrida samtidigt som jag försöker dra axeln bakåt men den snurrar bara med i lagret.

Behöver smarta tips att testa i detta läge. Är det att ta loss hela drivaxeln ur lådan och ta med till någon verkstad och be dem separera i press? Har aldrig haft loss en drivaxel ur låda alls för och vill väl känna att det är sista utvägen innan jag ger upp försöken. Är såklart trist att kämpa 3-4 timmar per gång utan att känna att man kommer vidare, får jag bara ut drivaxeln har jag ju passerat sista hindret och bör kunna bytta lager och återställa igen.
Senast redigerad av 1 Jorkild, redigerad totalt 0 gånger.
#1524509
Det borde "bara vara" att knacka ur den men visst någon kan ju använt limmet från djupt ned i helvetet :)
En billig avdragare likt denna borde fungera ypperligt, tror till och med att denna skulle passa rakt av för att trycka ut drivaxeln.
Lämk: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000017009
#1524595
Jag minns när jag gjorde den bakre, då kunde jag inte rubba den en millimeter med knackning, sen dubbelkolla jag guide från vida som jag fått av polarn och då stod det att man skulle höja hubbdelen till 300mm från centrum nav till topp hjulhus och då föll den praktiskt taget ut med tummen. Däremot känns det ju inte så fram, jag har ju lossat så jag kan hålla den i alla olika brytningar. Jag upplever att jag fått in drivaxeln lite djupare i splinsen men lös är den ju inte. Man kommer in efter 2 timmar och armen är som spaghetti. Tillräcklig värme och sen en avdragare borde kunna lösa det, upplever att jag inte får någon bra kraft med att knacka genom 1/2 tum förlängningshylsa eller drivdorn. Andra tips på bra saker man kan knacka med för att få bra kraft? Storsläggan dyker ju fram när jag ska få loss lagret från hjulspindeln, men då måste jag ju få bort de fyra fästskruvarna, och det kommer aldrig gå utan att ha ut drivaxeln i det fria.
#1524847
Sitter antagligen limmat i hubben vilket är ett jävla otyg jag inte förstår mig på. Detdär klicket folk talar om (som är glapp i splines) har jag varit med om och då löst det genom att byta ut grejerna mot kvalité som jag sedan fettat in lite lätt. Saker och ting slits i transmission - det är normalt. Då byter man i min mening istället ut komponenter istället för att fuska med nåt lim :-D Volvo har tillochmed slutat med att limma vill jag minnas just pga samma sak som hänt dig.

MEN jag har lyckats bräcka detta lim ett par gånger.

Detta tillvägagångsätt har peppar peppar fungerat varje gång. Receptet består av 50/50 aceton och automatlådeolja. Spraya så det får krypa in i splines & verka en stund.
Därefter "airhammer" på kompressorn och mata fullt på drivknutens centrum, men skruva i nåt i drivaxelbultshålet så du inte skadar det..
#1526557
Håller fortfarande på, känns som man lagt åtskilliga kvällar utan nämnvärda framsteg. Men fina tips, ihop med diverse andra sökningar så har man motovation att kämpa lite till. Just nu landar det väl i att lossa drivknuten från baksidan så man har knut och hubb i handen och kan se om man får isär dom. Samtidigt vill jag ju kämpa lite till och få isär innan jag skär damaskerna.

Bäst har väl värme till förbannelse och avdragare gått, tycker jag verkar ha kommit nån millimeter djupare i lagret men enkelt är det inte. Kollar man andra klipp på folk som inte fått loss fast med 10x tyngre arsenal så funderar man ju om det är värt besväret.

Har inte testat med acetonet, om jag ändå ska byta lager och knut så behöver jag ju inte vara rädd att skada materialet. Funderar att prova köpa en sån mejselhammare om det kan vara nåt.

Helst vill jag väl slippa plocka ur drivaxeln ur växellådan men om det leder till det, finns det något bra tips att tänka på? Min förhoppning är väl att kunna byta knut med ny damask och klämmor med drivaxeln ännu sittande i lådan, sen skaffa en begagnad spindelhubb på demontering.
#1526570
Låter helt sjukt om det inte skulle gå att pressa ut den med en kraftig avdragare.
Luft driven mejselhammare är också ruskigt effektivt, har du inte kompressor så kanske en knackande betongmaskin kan hjälpa
#1526572
Jag har en kompressor som är redo för jobbet, var först idag jag började överväga att prova. En rejäl uppvärmning och sen en dos mejselhammarknack så borde det gå ruska igång den. Om jag skulle få ut och om knut-tappen fortfarande fungerar att dra ny drivaxelbult med och damasken är hel, kan man utgå att fettet behöver bytas ändå efter allt värmande och uppsmörjande? Har såklart inte sprutat strålen rakt in i tappen men saker kan ju krypa en bit.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]