- tor 29 dec 2022, 07:32
#1524864
Det finns i en annan tråd i detta forum lite intressanta tankar om längre körning, ungefär som du tänker göra, en kille som har XC60 MY23 laddhybrid. Kolla i den här:
viewtopic.php?f=86&t=172429
Nu har jag inte jättelång erfarenhet av att köra Volvo laddhybrid, bara 16 månader (med V90 Recharge MY22), men nån tanke kanske jag kan bidra med.
Eftersom du inte har funktionen Smart energifördelning med (bilens egna) karta (som kom först MY19 på XC60 T8 Twin Engine) så måste du själv försöka vara hjärnan bakom mest ekonomisk körning på riktigt långa sträckor.
Jag tycker du är inne på vettigt spår i dina tankegångar hur du skulle kunna lägga upp din långkörning till fjällen.
Ha Hybrid valt men tryck in Behåll när du kommer över kanske 60 km/h.
Jag vet inte om du behöver ha körlägesskärmen framme på centerdisplayen på din bil, som har Sensus infotainment och ”rullen” i mittenkonsollen (på min bil ändras allt med körlägen, Behåll osv, via centerdisplayen eftersom min har Google infotainment). Men det bör ju gå rätt snabbt hoppa till läge där du kan växla från Hybrid+Auto till Hybrid+Behåll och tillbaka (jag vet inte om du har knapp Auto, jag har det).
Det går visserligen att göra anpassade inställningar för Körlägen i din bil och spara i profil men tvivlar det går mixa ihop nåt för långkörning där. Du får kolla i handboken, det står där om Anpassad inställning för Körläge, se tidigare inlägg i denna tråd med länk till handboken till din bil och årsmodell (2018).
Sen skulle du ev. vid längre plattmark-sträckor och batteriet har lägre ladd-nivå, säg mellan 20-60% kunna välja Ladda och pytsa i lite kapacitet i hybridbatteriet med hjälp av bilens egna inbyggda laddare medan bilen körs på bensin. Tanken är att när bensinen är dyr kan det finnas en brytpunkt där man pytsar i laddning till hybridbatteriet när batteriet kan ta emot bulkladdning (som går snabbast, vid ca 80% av fulladdat börjar de gå långsammare att ladda för då närmar man sig balanseringsfas som tar längre tid). Läs inlägget här i annan tråd om tankarna att Ladda Hybridbatteriet med bilen under långkörning, under vissa förutsättningar (som ev. skulle kunna göra långresor med laddhybrid något billigare, dock lite oklart om det verkligen gör det). Lycka till på fjällresan.
viewtopic.php?f=86&t=172429
Nu har jag inte jättelång erfarenhet av att köra Volvo laddhybrid, bara 16 månader (med V90 Recharge MY22), men nån tanke kanske jag kan bidra med.
Eftersom du inte har funktionen Smart energifördelning med (bilens egna) karta (som kom först MY19 på XC60 T8 Twin Engine) så måste du själv försöka vara hjärnan bakom mest ekonomisk körning på riktigt långa sträckor.
Jag tycker du är inne på vettigt spår i dina tankegångar hur du skulle kunna lägga upp din långkörning till fjällen.
Ha Hybrid valt men tryck in Behåll när du kommer över kanske 60 km/h.
Jag vet inte om du behöver ha körlägesskärmen framme på centerdisplayen på din bil, som har Sensus infotainment och ”rullen” i mittenkonsollen (på min bil ändras allt med körlägen, Behåll osv, via centerdisplayen eftersom min har Google infotainment). Men det bör ju gå rätt snabbt hoppa till läge där du kan växla från Hybrid+Auto till Hybrid+Behåll och tillbaka (jag vet inte om du har knapp Auto, jag har det).
Det går visserligen att göra anpassade inställningar för Körlägen i din bil och spara i profil men tvivlar det går mixa ihop nåt för långkörning där. Du får kolla i handboken, det står där om Anpassad inställning för Körläge, se tidigare inlägg i denna tråd med länk till handboken till din bil och årsmodell (2018).
Sen skulle du ev. vid längre plattmark-sträckor och batteriet har lägre ladd-nivå, säg mellan 20-60% kunna välja Ladda och pytsa i lite kapacitet i hybridbatteriet med hjälp av bilens egna inbyggda laddare medan bilen körs på bensin. Tanken är att när bensinen är dyr kan det finnas en brytpunkt där man pytsar i laddning till hybridbatteriet när batteriet kan ta emot bulkladdning (som går snabbast, vid ca 80% av fulladdat börjar de gå långsammare att ladda för då närmar man sig balanseringsfas som tar längre tid). Läs inlägget här i annan tråd om tankarna att Ladda Hybridbatteriet med bilen under långkörning, under vissa förutsättningar (som ev. skulle kunna göra långresor med laddhybrid något billigare, dock lite oklart om det verkligen gör det). Lycka till på fjällresan.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.