Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det finns i en annan tråd i detta forum lite intressanta tankar om längre körning, ungefär som du tänker göra, en kille som har XC60 MY23 laddhybrid. Kolla i den här:

viewtopic.php?f=86&t=172429

Nu har jag inte jättelång erfarenhet av att köra Volvo laddhybrid, bara 16 månader (med V90 Recharge MY22), men nån tanke kanske jag kan bidra med.
Eftersom du inte har funktionen Smart energifördelning med (bilens egna) karta (som kom först MY19 på XC60 T8 Twin Engine) så måste du själv försöka vara hjärnan bakom mest ekonomisk körning på riktigt långa sträckor.
Jag tycker du är inne på vettigt spår i dina tankegångar hur du skulle kunna lägga upp din långkörning till fjällen.
Ha Hybrid valt men tryck in Behåll när du kommer över kanske 60 km/h.
Jag vet inte om du behöver ha körlägesskärmen framme på centerdisplayen på din bil, som har Sensus infotainment och ”rullen” i mittenkonsollen (på min bil ändras allt med körlägen, Behåll osv, via centerdisplayen eftersom min har Google infotainment). Men det bör ju gå rätt snabbt hoppa till läge där du kan växla från Hybrid+Auto till Hybrid+Behåll och tillbaka (jag vet inte om du har knapp Auto, jag har det).
Det går visserligen att göra anpassade inställningar för Körlägen i din bil och spara i profil men tvivlar det går mixa ihop nåt för långkörning där. Du får kolla i handboken, det står där om Anpassad inställning för Körläge, se tidigare inlägg i denna tråd med länk till handboken till din bil och årsmodell (2018).
Sen skulle du ev. vid längre plattmark-sträckor och batteriet har lägre ladd-nivå, säg mellan 20-60% kunna välja Ladda och pytsa i lite kapacitet i hybridbatteriet med hjälp av bilens egna inbyggda laddare medan bilen körs på bensin. Tanken är att när bensinen är dyr kan det finnas en brytpunkt där man pytsar i laddning till hybridbatteriet när batteriet kan ta emot bulkladdning (som går snabbast, vid ca 80% av fulladdat börjar de gå långsammare att ladda för då närmar man sig balanseringsfas som tar längre tid). Läs inlägget här i annan tråd om tankarna att Ladda Hybridbatteriet med bilen under långkörning, under vissa förutsättningar (som ev. skulle kunna göra långresor med laddhybrid något billigare, dock lite oklart om det verkligen gör det). Lycka till på fjällresan.
TurboDanneV70 skrev:Känner att jag skulle vilja ha att över kanske 60km/h i hybridläget hoppar den över till bensin. Nu kör det ju i stort sett slut på batteri på motorvägen om man inte klickar i behåll. Skulle jag vilja köra bara el oavsätt kan jag ju själv välja Pure läget. Gasar jag till så hoppar den ju till bensin men efter en stund så hoppar den tillbaka på el igen.
Nu har jag en senare modell, men hade även en sensus bil. Jag märkte stor skillnad när jag körde efter GPS, då föredrog den bensin på motorvägen om inte elen skulle räcka hela vägen.
Även min nya google bil gör likadant.
Summering: Kör med GPS inställd, om din bil har funktionen för smart energi fördelning.
bem skrev:Det finns i en annan tråd i detta forum lite intressanta tankar om längre körning, ungefär som du tänker göra, en kille som har XC60 MY23 laddhybrid. Kolla i den här:

viewtopic.php?f=86&t=172429

.
ntressant tråd, men lite för mkt meck :-D
Var nog mest ute efter om det är mer fördelaktigt att köra hybrid ifall det laddar upp snabbare eller smartare på ngt vis än Pure-läget.

Ni som har GPS-kopplingen till Hybridläget, syns det på något vis? Är det något något man aktivt trycker/läge man ser i ngn display?
När man kör på 1) Hybrid körläge och
2) man inte har Behåll eller Ladda valt och 3) har angett destination (och ev. delmål) i bilens egna karta så på bilar med det nyare Google infotainment (men du har Sensus infotainment) visas en liten symbol bredvid batterisymbolen som ser ut som bilden nedan visar dvs. en symbol med en lite större startpunkt (nål), slingrande S-formad rutt och ett mindre destinationsmål (nål). Utan någon som helst symbol i förardisplayen som indikerar att smart energifördelning med hjälp av kartan är aktiv vore det svårt veta om funktionen är igång.
Även om funktionen smart energiförbrukning med karta inte fanns från början i din XC60 T8 MY18 kan det tänkas att det tillkommit med nyare mjukvara i bilen senare. Det får du i så fall kika i listorna över alla mjukvaruuppdateringar som finns till din bilmodell och årgång, finns på Volvo Cars hemsida, support.
Eftersom XC60 T8 MY18 som du har inte har funktionen smart energifördelning med hjälp av karta enligt handboken tvivlar jag dock att bilen fått den funktionen senare via ny mjukvaruversion.
Du kan prova ringa Volvo Cars kundsupport, som finns telefonnr på supportsidorna på webben, och fråga om din bil har smart energifördelning med hjälp av karta, och hur du ser om den är aktiv om man har funktionen, de borde kunna ge svar.
Bilagor
FE2A9881-8841-4EB3-A729-FA594E9CA18F.jpeg
FE2A9881-8841-4EB3-A729-FA594E9CA18F.jpeg (28.54 KiB) Visad 1698 gånger
Testade idag när jag körde lite längre, ca 6 mil med motorväg/essingeleden och lite stadstrafik.
Startade i hybridläge och skrev in adressen i GPS:n
Bilen gick inte i eldrift konstant som tidigare och gick mest på el nedförslut osv på motorvägen. Elen som dock inte var så mkt när vi startade (30km, kallt inatt... ;-) ) var slut innan vi kom fram.

Å andra sidan har jag alltid kört med Pure-läget innan och då kör man ju slut på elen ganska snabbt på motorväg :-D så det kanske är normalt beteende för Hybridläget och motorvägskörning?

Bild
Bilagor
IMG_3542.jpeg
IMG_3542.jpeg (293.28 KiB) Visad 1647 gånger
Callaway,
Så bra info du kan få i Volvo Cars appen för din bil med Sensus infotainment. Vi som kör med det där f…b Google infotainment (personlig åsikt baserad på egen erfarenhet) får nog se i stjärnorna efter nåt sånt.
Smart energifördelning med hjälp av bilens karta med GPS skall ge 0 km kvar att köra på el när man nått destinationen man angivit enligt kartan. Så funkar det i min V90 Recharge MY 22 med Google i alla fall och det har aldrig blivit fel (hittills) under 16 mån körning av och till med Snart energifördelning med Google maps. Jag tror denna funktion är rätt smart och är nog det man skall försöka använda på lite längre resor, låta bilens system beräkna mest ekonomiska körning när den skall köra på el respektive bensin eller en kombination.
Bara hoppas Volvo gjort denna funktion riktigt smart. Det är ju så väldigt många faktorer som påverkar mest ekonomiska körning en viss dag en viss sträcka. Men bilen borde kunna beräkna allt rätt bra om de dom gjort systemet tänkt till hur bilen skall drivas från punkt A till B, med hjälp av Smart energifördelning med karta.
Jag vill tro denna funktion är smart och bra, åtminstone till nån kan motbevisa den inte är det.
Ja i min MY-18 har iallafall inte den funktionen, kom ungefär 5 mil innan elen var slut i hybridläget :-D Har alla uppdateringar vad jag vet, så det är ju inte heller ngt som uppdateras med mjukvara tydligen.

Resten av turen till Norges fjäll drog ca 0.9-1-0 med 4 personer, fullpackad bil och takbox motorväg halva vägen och 80-90 vägar. På vägen hem AWD-läget hela vägen i snöstormen och puttrande i ca 70 km/h blev ca 0.8-0.9...så konstant AWD verkar lägga på en del. Var ju iof väldigt snöigt på vägarna och mkt blåst....

Fundering:
Laddar man mer i batteriet om man laddar den när den är varm och precis körd eller är det bättre att försöka få laddningen att bli klar på morgonen precis innan man ska åka iväg?
Callaway skrev: sön 08 jan 2023, 20:51 Ja i min MY-18 har iallafall inte den funktionen, kom ungefär 5 mil innan elen var slut i hybridläget :-D Har alla uppdateringar vad jag vet, så det är ju inte heller ngt som uppdateras med mjukvara tydligen.

Resten av turen till Norges fjäll drog ca 0.9-1-0 med 4 personer, fullpackad bil och takbox motorväg halva vägen och 80-90 vägar. På vägen hem AWD-läget hela vägen i snöstormen och puttrande i ca 70 km/h blev ca 0.8-0.9...så konstant AWD verkar lägga på en del. Var ju iof väldigt snöigt på vägarna och mkt blåst....

Fundering:
Laddar man mer i batteriet om man laddar den när den är varm och precis körd eller är det bättre att försöka få laddningen att bli klar på morgonen precis innan man ska åka iväg?
Vad jag läst mig till är det bättre ladda batteriet i elbil/laddhybrid när batteriet är "varmt" (optimal laddtemperatur är väl runt rumstemperatur egentligen). Dels går det fortare ladda då dels blir batteriet fulladdat. Vid kallgrader tar det längre tid, ju kallare desto längre tid att ladda batteriet och det kan finnas funktion i bilen som skall skydda batteriet vid mer extrema temperaturer så batteriet då inte laddas fullt. Hur det är på Volvos elbilar/laddhybrider ang. detta vet jag inte. Sen påverkas räckvidden på el vid kallgrader rätt negativt, mer ju kallare. Jag brukar sätta min Volvo laddhybrid på laddning direkt när jag kommer hem efter en körning och kört klart för dagen. Får alltid i batterimätaren att batteriet blir fulladdat och det har nog varit minus 20 som kallast när jag använt min laddhybrid. Sen brukar jag förkonditionera bilen när det är ganska kallt, innan jag skall åka. Nackdelen att ladda på morgonen när det är kallt är att det kan vara svårt uppskatta hur lång tid laddningen tar och blir klar, svårare ju kallare det är. Det tar längre tid ladda när det är kallt. En viss "tröghet" i batteriet infinner sig när det börjar bli riktigt kallt.
Det går nog Googla fram korrektare uppgifter än ovan men ungefär som jag skrev funkar det i praktiken.
Jag har kört Volvo laddhybrid i två vintrar nu, det är min erfarenhet med laddning på vintern.
Ja, jag håller på att kolla lite olika tillfällen för laddning. Idag hade vi runt nollgradigt under natten här i Sthlmstrakten laddade min upp 7.7kwh tills appen tyckte att den var 100% (31 km i Pureläget).

Å andra sidan, laddar man direkt när man kommer hem åker man på extraavgifter i högtrafikstid (Telge Energi).
Men rent laddmässigt undrar jag nog inte om det är bäst att ladda när bilen är varm även om jag läst i några trådar att om man passar in laddningen till precis när man ska åka iväg på morgonen så är det bäst...
Callaway skrev: mån 09 jan 2023, 09:03 ...
Men rent laddmässigt undrar jag nog inte om det är bäst att ladda när bilen är varm även om jag läst i några trådar att om man passar in laddningen till precis när man ska åka iväg på morgonen så är det bäst...
Ja på sommarhalvåret funkar det bra, t.ex. laddtiderna blir ju normala då så att man kan lättare veta ungefär när bilen kan beräknas vara fulladdad.
Står rätt mycket "matnyttigt" i Volvos laddskola här:
https://www.volvocarretail.se/laddat/laddskolan
Se speciellt filmen: Hur laddar jag min bil på bästa sätt?

Jag har en trasig dörrlist, har testat det me[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Det ska inte vara några problem, om jag har […]

Hjälp med Vida

Tack Jallemet. Saken är att min OBD läsa[…]

Katalysator...

Om du har original downpipe (främre avgasr&ou[…]