SR02 skrev: ↑fre 06 jan 2023, 01:36
310 hästkrafter från en bensinare låter overkligt när man får reda på att det kommer från en Plug in hybrid. Det låter väldigt mycket mer som en sportbil än en familjebil. Visste inte att Volvo leverade såna ”roliga” bilar till familjer.
Constant AWD verkar ju fantastiskt då dom flesta bilarna jag har kört har inte sådan funktion (kanske kickar in i smyg då).
T6an räcker väl nog men kan tänka mig att 50 tusen är en liten prislapp för att få en nästan 5 hundring HK familjebil
En V90 T6 eller T8 Recharge är ganska tung. Hybridbatteriet väger en del. Så det är inte fel att ha lite hästkrafter i "bakfickan" att ta till behov så att säga, främst vid omkörningar som sker blixtsnabbt och därmed i regel säkrare än med en långsammare bil. På vintern kan det förstås spinna till med så mycket hästar under sulorna. Men det finns verkligen mycket hjälpmedel i en modern Volvo som skall hålla dig och bilen på vägen.
Jag tycker det är en rätt cool kombination med en en kombi familjebil som har så kraftfull framdrivning, en ulv i fårakläder kanske man kan säga. Men jag lovar en V90 T6 Recharge med sina 340-350 hk är väldigt kul att köra, man kan glida fram i låg hastighet och njuta av tystnaden om man kör enbart på hybridbattriet (Pure körläge), eller man kan ligga på motorväg i över 100 km/h på bensinmotorn och ändå ha en tyst och behaglig upplevelse. Sen vid t.ex. påfarter på motorväg är det bara trycka till så har man accelererat upp i motorvägsfart och sen är det bara trycka i Adaptive Cruise Control, och tillsamman med Pilot Assist aktiverat osv går sen färden vidare mycket bekvämt och vilsamt.
Trots alla hästar i en V90 T6 Recharge har jag aldrig märkt att bilen är svår att hantera på grund av kraften. Så även en lugn och beskedlig familjefar eller familjemor kan köra en sån här bil utan att vara bekymrad att bilen skall "skena iväg" utom kontroll på grund av kraften.
En kompis fick en V90 T6 MY23 som låne-/verkstadsbil för ett tag sen och han ringde då till mig: "fasiken vad bilen går" sa han. Och han är ändå ett fartfreak och kör mycket motorcykel. Jag glömmer aldrig när han skjutsa mig en gång på MC i säkert över 200 knyck i mitten 1970-talet på en asfalterad landväg som slingra sig fram, vi skulle åka och köra radiostyrd båt som jag hade med i en väska. Jag satt bak och höll mig fast i honom och försökte samtidigt hålla i väskan med båten och radiostyrningen så den inte skulle blåsa bort i fartvinden. Jag vet inte om jag förr eller senare varit så vettskrämt av en åktur. När en sån fartd... säger en V90 T6 Recharge (MY23) imponerar i acc osv då är det nog ett rätt bra betyg åt T:6ans acceleration (i körläge Power i alla fall, med både bensinmotorn och elmotorn aktiv). Lite kuriosa.
Ja Constant AWD funkar förvånansvärt bra på en Volvo laddhybrid även om en Volvo med "riktig" AWD (som är aktiv hela tiden med haldexsystemet) nog är ett strå vassare. Jag har varit inne på riktigt snöiga och isiga skogsbilvägar med min V90 T6 Recharge och kört på Constant AWD och bilen tar sig fram mycket bra.
T6:an räcker som sagt fint om man inte har krav på de extra hästarna T8:a ger.
Dock det plockar på och prislappen är inte direkt nåt man väl vill se när man byggt klart en sprillans ny V90 T6 (eller T8) Recharge. Jag jämförde en V90 T6 Rehcarge MY24 idag på Volvo Cars hemsida med samma utrustning och paket jag har (MY22 early) och den kosta 730 tusen kr utan vinterhjul, med vinterhjul 755 tkr, listpris. Min V90 T6 Recharge MY22 early hade ett listpris på 690 tkr utan vinterhjul och 710 tkr med vinterhjul. Sen fick jag 20 tkr i miljöbonus då som man inte får längre. Försäljningspriset var förstås lägre än listpriset. För de 40 tkr som en V90 MY24 kostar mer idag får man idag bl.a. hybridbatteri med 3 lager batterier på 18,8 kWh (förr 2 lager och 11,6 kWh), 145 hk elmotor (87 hk förr) och enpedalkörning (finns dock växelläge B = Break så man kan regenerera lite extra laddström till hybridbatteriet när man släpper på gaspedalen, så det är nån enklare variant av enpedalkörning på min kanske man kan säga fast inte så kraftig, man behöver bromsa mindre också med B eller enpedalkörning). V90 Recharge MY24 har även fått snabbare laddare så den kan ladda med "6,4 kW 2-fasladdare" (tidigare 3,7 kW 1-fas). Orrefors växelknoppen i kristall har Volvo tagit bort på V90 Recharge, spelar ingen roll vilken utrustningsnivå man väljer (lite synd, den som är så elegant, jag har ju den på min V90 T6 Recharge Inscription MY22 early).
En räckvidd på Pure körläge på 88 km (enligt WLTP) är inte fy skam på en V90 T6/T8 Recharge MY24 (på min MY22 early är det 61 km enl WLTP på Pure körläge men så långt kommer man inte i vardagskörning med min). Körsträckan på el, Pure körläge, varierar med så många faktorer det går inte veta riktigt hur långt man kommer från resa till resa. Men man kommer riktigt långt med en Volvo med 18,8 kWh hybridbatteri, det har jag läst på många olika ställen där användare berättat hur långt de kommit på el.
Om man är uppe i de här summorna som det lätt blir med en V90 Recharge med några paket och om man skall ha nya vinterhjul också så 50 tkr för att få en T8 bensinmotor så är man uppe i 800 tkr (motsv. min utrustningsnivå jag har på min T6 Recharge MY22 early, inkl nya vinterhjul). Somliga tycker kanske det är snudd på försumbart lägga till priset för en T8:a , eller i alla fall värt priset.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.