Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av freddeman
Tänkte byta klossar runt om på min 945:a.

Något man bör tänka på/tips?

Det är inte så svårt att göra själv va? :D

Såg oxå när jag hade bilen upphissad att dammskydden fram vid skivan var som knäckebröd, ska man byta dom?
Användarvisningsbild
av andreas88
det är inte alls några problem att byta klossar på en 940. det fixar man hemma, det kan vara svårt ibland att få loss bulten till oket fram för om jag inte minns fel så sitter oket med en bult och en glidpinne, du behöver bara lossa bulten och vika upp oket, kan sätta sig rätt hårt ibland ta en skruvmejsel och bänd loss oket om det satt sig. kontrollera även samtidigt så att inte dammskyddet till kolvarna i oken inte är skakade, när du fått loss oket så gör rent inne i oket ordentligt och på anläggningsytorna i okhållaren, och lägg på ett litet lager med kopparpasta på anläggningsytorna på klossarna, kolla även så att glidpinnarna fungerar fram så att dom inte har rostat fast för då kommer inte oket att glida som dom skall.

Bak är det samma förutom att du inte måste ta loss oket för att byta klossar, det räcker med att trycka ur dom två pinnarna som går igenom oket en uppe och en nere, man får använda en hammare och en liten dorn eller något så du kan driva ur pinnen sen är det bara att få ur beläggen ur oket. kan sitta rätt hårt bara till att ta en skruvmejsel och sätta i hålet på klossarna och dra ur dom går även att ta skruvmejseln och bända mot trumman på skivan där beläggen till handromsen sitter, bänd alldrig mot skivan. samma sak gäller här gör rent inne i oket ordentligt utan att skada dammskyddet till kolven, när du pressar tillbaka kolven får du pressa lite på den ena kolven och sen den andra, alltså växla lite mellan åda kolvarna för att få tillbaka dom hela vägen. och kopparpasta på klossarna

dammskydden du menar nog bromsskölden som sitter bakom skivan? den är inget som du måste ha där, den skyddar skivan från hjulsprut, men den kan vara lite krångligare att byta själv men det går.. vill man byta den måste du plocka loss hela oket och hänga upp i fjädern sen får du ta loss okhållaren skivan och navet alltså navet är den del där hjulbultarna sitter fast, sen brukar bultarna som håller skölden alltid ha rostat sönder så jävligt att man alldrig får loss dom utan vinkelslip. och får man grepp om dom brukar dom bli runda på skallen.

här är en användbar länk som dock tar upp hur du byter oket, skivan och skölden, http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=10697
av Volvo_740_GLT
Att byta bromsskölden är inga svårigheter. Dom tre bultarna som håller brömsskölden är bara att slå på 11 mm hylsa sedan lossar som så lätt så. Jag har bytt massor av sådana och aldrig behövt ta till vinkelslipen. Men glöm inte vid monteringen att sätta på nya navmuttrar och fettkåpor.
Användarvisningsbild
av #27
När du är klar med allt så glöm inte att pumpa på bromsen för tt få tryck (kan vara lite otrevligt annars)..
Användarvisningsbild
av Fluffen
När jag byter sköldar så brukar jag slå på 11 eller 10 mm hylsa och sen köra försiktigt med mutterdragaren. Avänd med en stålborste för att få bort den värsta rosten på ABS kuggarna innan du sätter tillbaks navet som en förebyggande åtgärd. :D
Jag kanske är för seriös när jag byter sköldar men jag brukar kitta dem samt måla dem med corrostabils body special. :lol:
Glidpinnarna smörjs upp med silikon fett, INTE kopparpasta som jag både sett och läst att andra gör men på klossarna går det bra att använda kopparpasta. 8)
av Kena
...och rengör ordentligt där klossana ska sitta, jag brukar ha loss klossarna varje vår och rengöra och smörja upp glidpinnar och kolla att bälgarna är hela. Kanske det är lite överdrivet men jag har aldrig( på 20 år och 50-60000 mil) behövt byta ok.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kena skrev:...och rengör ordentligt där klossana ska sitta, jag brukar ha loss klossarna varje vår och rengöra och smörja upp glidpinnar och kolla att bälgarna är hela. Kanske det är lite överdrivet men jag har aldrig( på 20 år och 50-60000 mil) behövt byta ok.
Jag tycker inte det är överdrivet. :wink:
Tycker det nästan är minimum att smörja upp bromsarna en gång per år.

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]