Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ardryd
Hej, ny i gruppen
Har problem med dotterns xc70-03.
När den blev A-traktor så började lådan bete sig underligt.
Den växlar inte som den ska mellan 2-3an sedan när lådan blir varm börjar bilen åla sig fram.
Har kollat hjulupphängningen och hittar inget glapp, det känns som allt kommer genom lådan. Har någon några förslag på vad det beror på.
Ska man byta låda?
Från en som är helt uppgiven
av Ardryd
Olja bytt, kan det vara fördelningslådan som strular? (Bara för den ålar sig fram)
Allt blir värre när den blir varm
av S60FIN
Vet inte riktigt vad du menar med ålar men om bilen blir ostabil och vinglig så låter det lite konstigt att det skulle komma från lådan tycker jag..
Användarvisningsbild
av Greffel
När du säger att den inte växlar som den skall 2-3 vad menar du då ?
Slår den i växeln eller slirar den ?
av Ardryd
Bilen blir ostabil som om hela hjulupphängningen sitter löst och ibland slår den i växeln och ibland slirar den.
När den slirar så är det som om man frikopplar en manuell bil för att sedan slå i växeln.
Det är så svårt att förklara.
Vida säger inga felkoder på TMC.
Hjulupphängning är genomgången av både mig och bilprovningen
Användarvisningsbild
av Greffel
Vad har du för miltal på bilen och finns det dokumentation som säger att lådan fått ny olja någon gång ?
av Ardryd
Bilen har gått 30000 mil och oljebytet och spolning av lådan har jag gjort själv.
(Har spolat fler lådor tidigare så där finns det inget fel)
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag undrar lite...
En modellår 2003 XC70 har ju Viscodiff och inte Haldex. Om hjulen på bilen inte har samma rullomkrets så kommer oljan i Viscodiffen bli varm och låsa ihop fram och bakaxel. Försöker man då svänga så kommer bilen kämpa emot och knyta sej.
En Viscodiff har ingen elektronik utan det oljans temperatur som styr. Om framaxel och bakaxel har samma varvtal håller sej oljan sval. Om däremot framaxeln slirar uppstår snabbt värme i Viscodiffen med påföljd att den låser ihop axlarna och bilen driver på alla hjulen.

1. Kolla så att däcken har samma rullomkrets, enklast är väl att ha samma fabrikat, samma dimension och slitage.
2. En variant är att ta bort kardanaxeln men då kommer man väl i konflikt med att bilen är typad som AWD med avseende på tryck på drivande axlar.

Jag säger inte att detta är problemet men efter att ha läst tråden så kan det vara en trolig orsak...
/Hasse
Användarvisningsbild
av Greffel
Är det efter att du spolat lådan som problem med växling uppstått eller fanns det redan innan ?

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]