Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har solceller på båten. Dom (2x18W) håller batterierna (2x88Ah) laddade även med presenning över (Biltemas billiga vita). Har Ctec 12V batteriladdare som separerar batterierna och har ingångar för solcell (21V) och generatorn (14V).
Användarvisningsbild
av Allinug
Solceller nuförtiden kan vara känsliga även för mindre ljusstyrkor. En sommardag som ger 12000 lux levererar de förstås bäst, men även vid solnedgång (40 lux) ger de något. Även i naturligt mörker på natten finns en strimma ljus (0,0001 lux). Utebelysning i en tätort ger ca 1 lux.

De kan även använda artificiellt ljus från lampor inomhus (och dagsljus inomhus) (100-500 lux) för att försörja olika (konsument)produkter (som då inte behöver laddas via elnätet).
Och de kommer att bli ännu bättre.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Min förbrukning av el minskade jag med 17% i december. Jag har fast elpris men hjälper till med att minska så mycket jag kan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: sön 01 jan 2023, 10:46 Solceller nuförtiden kan vara känsliga även för mindre ljusstyrkor. En sommardag som ger 12000 lux levererar de förstås bäst, men även vid solnedgång (40 lux) ger de något. Även i naturligt mörker på natten finns en strimma ljus (0,0001 lux). Utebelysning i en tätort ger ca 1 lux.

De kan även använda artificiellt ljus från lampor inomhus (och dagsljus inomhus) (100-500 lux) för att försörja olika (konsument)produkter (som då inte behöver laddas via elnätet).
Visst, men det finns ju några jobbiga naturlagar. Har du 40 lux är det bara 1/300-del av energin i ljuset mot mitt på dagen och redan idag är verkningsgraden upp mot 30% så det finns inte så himla mycket kvar att förbättra.

Annars har man ju uppfunnit en evighetsmaskin.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Såg att första prognoserna (osäkra så klart) för 2023 är att elpriset kommer stiga ytterligare 40% i förhållande till 2022 som ju redan i sig var rekord

GodEl.se

2022 blev det dyraste el-året någonsin i Sverige. I elområde 1 ser det genomsnittliga spotpriset för året ut att landa på cirka 69 öre/kWh (exkl. avgifter och moms), i elområde 2 på 72 öre/kWh, i elområde 3 på 146 öre/kWh, och i elområde på 170 öre/kWh. Vad kan vi förvänta oss av 2023?
I nuläget förväntar sig dock marknaden genomsnittliga årspriser på 75 öre/kWh inkl. avgifter och moms i elområde 1 och 2, 240 öre/kWh i elområde 3, och 335 öre/kWh i elområde 4.
Användarvisningsbild
av Allinug
VolvoB20 skrev: sön 01 jan 2023, 18:53
Allinug skrev: sön 01 jan 2023, 10:46 Solceller nuförtiden kan vara känsliga även för mindre ljusstyrkor. En sommardag som ger 12000 lux levererar de förstås bäst, men även vid solnedgång (40 lux) ger de något. Även i naturligt mörker på natten finns en strimma ljus (0,0001 lux). Utebelysning i en tätort ger ca 1 lux.

Visst, men det finns ju några jobbiga naturlagar. Har du 40 lux är det bara 1/300-del av energin i ljuset mot mitt på dagen och redan idag är verkningsgraden upp mot 30% så det finns inte så himla mycket kvar att förbättra.

Verkningsgraden är ju inte alltid allt. Jag hade länge en miniräknare från 80-talet som gick på solceller. Jag kunde räkna så länge jag ville, så länge det var tillräckligt med ljus. Vilken verkningsgrad den hade har jag ingen aning om, men den gjorde det den skulle.

Något som jag tycker är intressant är också utvecklingen av mer osynliga solceller (i höljen etc) som fungerar även inomhus. De skulle kunna ersätta batterier och nätanslutning för många småprodukter som man har hemma.

30% verkningsgrad på inomhusljus på 100-500 lux blir ändå tillräckligt för många IoT-prylar, t ex sensorer. Och det ljuset är ljusenergi som ändå finns runtomkring oss.
Användarvisningsbild
av lennarte
Fått elräkningen inatt (på EON-appen), 7476 kr för 1559kWa. Det är c:a 2000 kr mindre än förra december trots endast c:a hälften kWa. C:a mot 5,74 kr/kWa mot förra december c:a 3,52 kr/kWa (ink. skatt, avgifter och moms)... Och dyrare ska det bli.... Frugan ska jobba idag, efter det ska hon kolla på solresa nu i januari. Dom flyger direkt Halmstad - Las Palmas de Gran Canaria och vi har bara 5 km till flygplatsen (lokalbuss c:a en mil). Får se hur det går... :-o :-D
Har blivit erbjuden fast jobb hos min svärson. En dag i veckan ska jag göra service på träningsmaskiner på hans gym. Han har utökat med ett gym till nu, nu i Laholm. Kan bli lite tillskott i kassan framöver, hoppas det går bra för honom nu i dessa tider när "folk" får allt mindre pengar över till sådant.. 😢
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: sön 01 jan 2023, 21:21

Verkningsgraden är ju inte alltid allt. Jag hade länge en miniräknare från 80-talet som gick på solceller. Jag kunde räkna så länge jag ville, så länge det var tillräckligt med ljus. Vilken verkningsgrad den hade har jag ingen aning om, men den gjorde det den skulle.

Något som jag tycker är intressant är också utvecklingen av mer osynliga solceller (i höljen etc) som fungerar även inomhus. De skulle kunna ersätta batterier och nätanslutning för många småprodukter som man har hemma.

30% verkningsgrad på inomhusljus på 100-500 lux blir ändå tillräckligt för många IoT-prylar, t ex sensorer. Och det ljuset är ljusenergi som ändå finns runtomkring oss.
Det är inte solcellerna som blitt så mycket bättre. Det är elektroniken som blitt snålare

Jag har en rörelsesensor med radiosändare som styr lyset i vissa rum. Den är på hela tiden och drar 0.000025 watt så batteriet håller över 5 år :-o

Men det är ju ingen hjälp för energikrisen för det lär inte gå att bygga en värmepump eller elbil som är lika snål för där har man börjat närma sig det teoretiskt möjliga enligt fysikens lagar
Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: mån 02 jan 2023, 06:59 Fått elräkningen inatt (på EON-appen), 7476 kr för 1559kWa. Det är c:a 2000 kr mindre än förra december trots endast c:a hälften kWa. C:a mot 5,74 kr/kWa mot förra december c:a 3,52 kr/kWa (ink. skatt, avgifter och moms)... Och dyrare ska det bli....
Fy fan vad dyrt, och 40% till upp nästa år och ytterligare 30% mer på maten med.

Vi får väl se om några monsterhöjningar till från riksbanken på räntan kan leda till att priset rasar tillbaka till 2019 års priser (Obs Ironi)

Vattenfall njuter väl för de producerar ju elen för 14öre/kWh. Tyvärr stannar ju inte vinsten i landet då man använder dem till att bygga vindparker utomlands. Men 180 miljoner till ledningsgruppen satt nog fint.
Användarvisningsbild
av Allinug
VolvoB20 skrev: mån 02 jan 2023, 10:38
Allinug skrev: sön 01 jan 2023, 21:21

Det är inte solcellerna som blitt så mycket bättre. Det är elektroniken som blitt snålare

Jag har en rörelsesensor med radiosändare som styr lyset i vissa rum. Den är på hela tiden och drar 0.000025 watt så batteriet håller över 5 år :-o

Men det är ju ingen hjälp för energikrisen för det lär inte gå att bygga en värmepump eller elbil som är lika snål för där har man börjat närma sig det teoretiskt möjliga enligt fysikens lagar
Nja, de flesta utomhussolceller är konstruerade för att fånga ljus i ett visst spektrum. Inomhussolcellerna fångar ljus i andra spektrum. Så det har skett stora förbättringar inom det området också.

Och du skulle kunna ha säg, 10000 rörelsesensorer hemma, eller så många du får plats med, som alla kunde drivas av samma ljus. Och du skulle slippa byta batterier på dem! :-) Hur räknar du ens verkningsgrad och annat på detta?

Nu är det väl inte troligt att du skulle vilja ha 10000 sensorer hemma, men i en industrilokal skulle de kunna göra nytta på energiområdet.

Men det som är intressant är att inte all energi behöver komma ifrån elnätet, utan finns runtomkring oss redan.
  • 1
  • 139
  • 140
  • 141
  • 142
  • 143
  • 280
AC fungerar bara på en sida

AC:n kyler såvitt jag vet (P80) all inkomman[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bi[…]

Jo det är samma på alla 940 men tidiga […]