VolvoB20 skrev: ↑mån 02 jan 2023, 10:38
Allinug skrev: ↑sön 01 jan 2023, 21:21
VolvoB20 skrev: ↑sön 01 jan 2023, 18:53
Visst, men det finns ju några jobbiga naturlagar. Har du 40 lux är det bara 1/300-del av energin i ljuset mot mitt på dagen och redan idag är verkningsgraden upp mot 30% så det finns inte så himla mycket kvar att förbättra.
Annars har man ju uppfunnit en evighetsmaskin.
Verkningsgraden är ju inte alltid allt. Jag hade länge en miniräknare från 80-talet som gick på solceller. Jag kunde räkna så länge jag ville, så länge det var tillräckligt med ljus. Vilken verkningsgrad den hade har jag ingen aning om, men den gjorde det den skulle.
Något som jag tycker är intressant är också utvecklingen av mer osynliga solceller (i höljen etc) som fungerar även inomhus. De skulle kunna ersätta batterier och nätanslutning för många småprodukter som man har hemma.
30% verkningsgrad på inomhusljus på 100-500 lux blir ändå tillräckligt för många IoT-prylar, t ex sensorer. Och det ljuset är ljusenergi som ändå finns runtomkring oss.
Det är inte solcellerna som blitt så mycket bättre. Det är elektroniken som blitt snålare
Jag har en rörelsesensor med radiosändare som styr lyset i vissa rum. Den är på hela tiden och drar 0.000025 watt så batteriet håller över 5 år
Men det är ju ingen hjälp för energikrisen för det lär inte gå att bygga en värmepump eller elbil som är lika snål för där har man börjat närma sig det teoretiskt möjliga enligt fysikens lagar
Nja, de flesta utomhussolceller är konstruerade för att fånga ljus i ett visst spektrum. Inomhussolcellerna fångar ljus i andra spektrum. Så det har skett stora förbättringar inom det området också.
Och du skulle kunna ha säg, 10000 rörelsesensorer hemma, eller så många du får plats med, som alla kunde drivas av samma ljus. Och du skulle slippa byta batterier på dem!

Hur räknar du ens verkningsgrad och annat på detta?
Nu är det väl inte troligt att du skulle vilja ha 10000 sensorer hemma, men i en industrilokal skulle de kunna göra nytta på energiområdet.
Men det som är intressant är att inte all energi behöver komma ifrån elnätet, utan finns runtomkring oss redan.