Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MyAndreasson
Hallå, sitter lite i skiten nu😅
för ungefär 7 månader sen så började min v70 dö när jag körde den, rattlåset gick då i men va inget mer än att lägga i friläge och stänga av å sätta på.

Men typ 1-2 månader senare så började bilen motorbromsa väldigt grovt så stannade och stängde av, efter detta har han inte startat:/
När vi har försökt se vad som är fel har vi inte hittat något, när jag lämnade in bilen på min lokala verkstad sa dom att det var batteriet och det bytte vi utan någon framgång.

Kan även påpeka att under en tid har det stått felkoder i bilen så som ”motorprestanda nedsatt” och ”motorprestanda service erfordras”
Dum som jag är har jag ignorerat det..
men nu sitter jag här och bilen står på en verkstad och dom har provat att byta olja och oljefilter.
Han förklarade att bilen går igång men så fort bensinen kommer in så dör han(?)

Jag kan inget om bilar men har ingen som kan hjälpa mig heller så vänder mig nu hit för att se om någon har en aning av vad det kan va:)
Tacksam för svar och funderingar:)
Det är alltså en Volvo v70n tillverkningsår 2003 och modellår 2004
Bilen har gått ca 27 500-28 000 mil

Det jag vet om bilens motortyp är:
Motoreffekt: 103kw
140hk
5 cylindrar, cylinderdiameter (?) 83mm
Förbränningsmotor: kolv
Varvtal vid maxeffekt: 4500 rpm
Kamrem
Elektroniskt insprut
Manuell, 5 växlad
Bensinare
Senast redigerad av 3 MyAndreasson, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Svanis
För bästa gensvar, fyll i med info om motortyp, vet du inte så ange antal hk.
:-)
Användarvisningsbild
av Svanis
Ok, har verkstaden utfört en felkodsavläsning?
(Sådan kan ge bra vägledning)
av MyAndreasson
Ja jag bad dem göra det men de sa bara att det var batteriet, därav bytte vi det men hjälpte inte, kan också säga att detta inte är en verkstad som liksom kan byta en motor eller så, är rätt liten verkstad men är den vi har😅
Användarvisningsbild
av Svanis
Då den verkar stå på bilverkstan redan, lär enklast vara om de felkodsavläser.

Självklart alltid bra att ha en egen läsare, men om man inte avser meka själv, kan det kännas som ett onödigt inköp.

Jag misstänker den s.k. ”vevaxelgivaren” som ger info till styrenheten om motorns varvtal, uteblir den signalen då vet inte styrenheten att motorn rör på sig.
av MyAndreasson
Okej får be om det på denna verkstaden då, men den i fin jag fått nu att de gjort är att de har testat att hälla olja i cylindrarna så att de får kompression men när bensinen kommer in så dör kompressionen?
Användarvisningsbild
av Svanis
Tänkte precis be dig gratistesta med din andra bilnyckel, för att utesluta startspärren(har förvisso ej insikt i exakt hur startspärr på en generation 2 fungerar, om den tillåter bränsletillförsel)

Det där om kompression övergår tyvärr min kunskap, men det finns säkert andra på forumet som kan bidra.
av MyAndreasson
Har tyvärr inte en annan nyckel, fanns inte när jag köpte den och aldrig kommit så långt att göra en ny, men de hade kollat startspärren osv och det var inget fel med
Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]