Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Har en Volvo V70 från 2002 med 140HK motorn utan turbo. Motor kod: B5244S2

Det började med att den rök vitt och luktade snusk men gick normalt och höll tomgången utan problem. Så misstänkte att det var topplockspackningen som gått.

Efter detta så börjar vi montera ner motorn och då märker vi att insuget är fullt med olja och vevhusventilationen också är full med olja. Så vi rengjorde detta och monterade tillbaka allt för att pröva.

Efter detta så ville den inte riktigt hålla tomgången och det kommer nu olja i avgasröret (det sprutar ut) när man ger gas.

Monterade ner allt igen och lyfte toppen men packningen och allt runtom ser bra ut. Så nu sitter jag fast och vet inte hur jag ska gå vidare så behöver verkligen eran hjälp.

Har ni några bra tips eller eventuella lösningar?
Senast redigerad av 1 VictorV70, redigerad totalt 0 gånger.
Hm.

När du säger att det sprutar ur avgasröret, menar du att det ryker mycket eller att det faktiskt sprutar något, det senare verkar ju otroligt märkligt.

Nu har jag själv inte rivit vevhusventilation på en sån du har men det låter som att eftersom tomgången var bra innan ni rev och dålig efter skulle jag gissa på vakumläckage när ni monterat tillbaka. Blir det helt fel med vevhusventilationen kan ju den dra olja från tråget vilket gör att det kan ryka helt galet.

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]