- ons 28 dec 2022, 18:19
#1524807
Hejsan!
Har en Volvo V70 från 2002 med 140HK motorn utan turbo. Motor kod: B5244S2
Det började med att den rök vitt och luktade snusk men gick normalt och höll tomgången utan problem. Så misstänkte att det var topplockspackningen som gått.
Efter detta så börjar vi montera ner motorn och då märker vi att insuget är fullt med olja och vevhusventilationen också är full med olja. Så vi rengjorde detta och monterade tillbaka allt för att pröva.
Efter detta så ville den inte riktigt hålla tomgången och det kommer nu olja i avgasröret (det sprutar ut) när man ger gas.
Monterade ner allt igen och lyfte toppen men packningen och allt runtom ser bra ut. Så nu sitter jag fast och vet inte hur jag ska gå vidare så behöver verkligen eran hjälp.
Har ni några bra tips eller eventuella lösningar?
Har en Volvo V70 från 2002 med 140HK motorn utan turbo. Motor kod: B5244S2
Det började med att den rök vitt och luktade snusk men gick normalt och höll tomgången utan problem. Så misstänkte att det var topplockspackningen som gått.
Efter detta så börjar vi montera ner motorn och då märker vi att insuget är fullt med olja och vevhusventilationen också är full med olja. Så vi rengjorde detta och monterade tillbaka allt för att pröva.
Efter detta så ville den inte riktigt hålla tomgången och det kommer nu olja i avgasröret (det sprutar ut) när man ger gas.
Monterade ner allt igen och lyfte toppen men packningen och allt runtom ser bra ut. Så nu sitter jag fast och vet inte hur jag ska gå vidare så behöver verkligen eran hjälp.
Har ni några bra tips eller eventuella lösningar?
Senast redigerad av 1 VictorV70, redigerad totalt 0 gånger.